Prowadzimy niepubliczne przedszkole. Gmina nie wypłacała na czas dotacji. Za część listopada i grudzień 2017 r. przelała dotacje w styczniu 2018. Jest to kwota 80 tys. Jak mamy rozliczyć się z tej transzy i czy musimy te pieniądze wykorzystać jak inne dotacje, czy potraktować jako przychód organu prowadzącego i zapłacić podatek? Dodam, że 50 tys. z tej kwoty przeznaczyłyśmy tak jak inne dotacje. Została nam nadwyżka ok. 30 tys. Czy musimy ją oddać do gminy? Jak postąpić w takiej sytuacji?


Art. 35 ust. 3 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych, Dz. U. z 2017 r., poz. 2203 z późn. zm., stanowi, że dotacja samorządowa może być wykorzystana wyłącznie na pokrycie wydatków związanych z realizacją zadań określonych w art. 35 ust. 1 UoFZO, poniesionych w roku budżetowym, na który dotacja została udzielona, niezależnie od tego, którego roku dotyczą te zadania. Z kolei art. 48 ust. 1 UoFZO przewiduje jedynie naliczenie odsetek w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, począwszy od dnia następującego po dniu, w którym upłynął termin przekazania dotacji, natomiast nie wydłuża terminu wydania dotacji. Z tego względu możliwość wydania w 2018 r. ostatnich transz dotacji za 2017 r. i jej przeznaczenie (na wydatki wymienione w art. 35 ust. 1 UoFZO lub inne dowolne wydatki) należałoby ustalić w trybie wystąpienia o interpretację do Regionalnej Izby Obrachunkowej na podstawie art. 13 pkt 11 w zw. z art. 1 ust. 2 pkt 7 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych, t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 561 z późn. zm. Przepisy UoFZO nie regulują sytuacji tego typu. W orzecznictwie sądów administracyjnych w nieco innej sytuacji, a mianowicie dotyczącej wypłacenia w danym roku zaniżonej dotacji i następnie wypłacenia wyrównania w innym roku, przyjmuje się, że wypłata kwoty stanowiącej różnicę między dotacją należną a wypłaconą w innym roku kalendarzowym nie jest „czystą” dotacją, tylko przychodem organu prowadzącego z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej, który podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym według zasad obowiązujących ten organ oraz jednocześnie nie podlega rozliczeniu i kontroli wydatkowania jako dotacja i może być przeznaczony na dowolne cele (wyrok WSA w Białymstoku z dnia 16 kwietnia 2014 r., I SA/Bk 110/14, http://orzeczenia.nsa.gov.pl, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 10 września 2015 r., ITPB1/4511-803/15/HD, https://interpretacje-podatkowe.org/dotacja/itpb1-4511-803-15-hd), co oznaczałoby również brak obowiązku zwrotu kwoty niewykorzystanej na cele z art. 35 ust. 1 UoFZO.