Otrzymałam fakturę za zakupioną nagrywarkę do laptopa. W jaki sposób powinnam to zaksięgować? Czy jako zużycie materiałów – wyposażenie, czy zużycie materiałów – pozostałych?
Przyjmując, że pytający nie jest jednostką sektora publicznego to zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 351) każda jednostka powinna posiadać dokumentację opisującą w języku polskim przyjęte przez nią zasady (politykę) rachunkowości, która w szczególności powinna obejmować sposób prowadzenia ksiąg rachunkowych (w tym zakładowego planu kont i przyjęte zasady klasyfikacji wydatków). Z tego tez powodu odpowiedzi na zadane pytanie należałoby szukać we wskazanych powyżej dokumentach.
Z ogólnych zasad rachunkowości wynika, że przy kwalifikacji kosztów należy się kierować przede wszystkim ich rodzajem i funkcją.
Trzeba podkreślić, że ustawa o rachunkowości bardzo lakonicznie odnosi się do kwestii tego do jakich rodzajów kont powinno się klasyfikować poszczególne operacje finansowe. Zawsze można posłużyć się wzorcowym planem kont.
Założenie jest takie, ze dokonano zakupu części do wymiany w środku trwałym. Należy przyjąć, że nie jest to remont: środka, a jego rozbudowa. Z uwagi na powyższe, właściwe będzie zaksięgowanie zakupu jako zużycie materiałów – wyposażenie.