Nauczyciele otrzymali dofinansowanie 500 zł na zakup sprzętu w ramach szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. Jak poprawnie należy zaksięgować fakturę? 


Niepubliczna jednostka oświatowa nie księguje faktur przedłożonych przez nauczycieli. Zgodnie z § 10c ust. 1 i 10 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r., poz. 493 ze zm.), nauczycielom było wypłacane  jednorazowe dofinansowanie zakupu sprzętu lub oprogramowania, przydatnych w prowadzeniu zajęć realizowanych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu realizacji tych zajęć, na podstawie wniosków, w których nauczyciele dokumentowali (wykazywali) poniesione przez siebie wydatki na sprzęt i dopuszczalne usługi imiennymi dokumentami zakupu (np. fakturami). Świadczenie to zostało sfinansowane z dotacji celowej ze środków publicznych, przekazywanych przez organy dotujące (§ 10d ust. 3 i 9 ww. rozporządzenie). Ponieważ były to wydatki poniesione przez nauczycieli, następnie zrefundowane ze środków publicznych to organ prowadzący nie księguje faktur przedłożonych przez nauczycieli, ponieważ w szczególności faktury nie potwierdziły poniesienia tych kosztów przez niepubliczną jednostkę lub jej organ prowadzący.