Jakie mogą być konsekwencje dla dyrektora oraz organu prowadzącego w przypadku nierealizowania przez szkołę podstawy programowej?
Na podstawie art. 14 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r., poz. 1082) szkoła niepubliczna ma obowiązek realizować podstawę programową. Jeśli zadanie to nie zostanie wykonane, to kurator oświaty może polecić usunięcie uchybień w wyznaczonym terminie (art. 180 ust. 2 PO). Jeżeli niepubliczna szkoła nie zrealizuje tego polecenia w wyznaczonym terminie, to może dojść do wykreślenia szkoły z ewidencji niepublicznych szkół, co jest równoznaczne z jej likwidacją i brakiem możliwości kontynuowania działalności edukacyjnej (art. 169 ust. 1 pkt 3 i ust. 2 PO). Niezależnie od tego dyrektor może odpowiadać za nienależyte wykonywanie obowiązków służbowych, w tym może zostać pozbawiony funkcji lub zwolniony z pracy, jeśli brak realizacji podstawy programowej wynika z jego zaniechań (art. 172 ust. 2 pkt 3 PO; art. 32 i art. 52 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy, Dz. U. z 2020 r., poz. 1320 ze zm.).