Czy nauczyciel mający wykształcenie pedagogiczne (pedagogika wczesnoszkolna I stopnia) i trzystopniowy kurs kwalifikacyjny terapii behawioralnej może być pedagogiem specjalnym w zespole pomocy psychologiczno-pedagogicznej i wejść w skład triady? Jednocześnie ww. osoba jest zatrudniona na stanowisku nauczyciela wspomagającego dla dziecka z orzeczeniem. Ile wynosi godzina logopedy z dzieckiem posiadającym orzeczenie: 45 minut czy pełną godzinę zegarową?


Gdyby nauczyciel ukończył kurs kwalifikacyjny z pedagogiki specjalnej, mógłby zajmować stanowisko pedagoga specjalnego oraz nauczyciela wspomagającego – § 7 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz. U. z 2017 r., poz. 1578, § 4 ust. 1 pkt 2 lit. c  rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, Dz. U. z 2017 r., poz. 1575. W związku z tym nauczyciel nie ma kwalifikacji do zajmowania ww. stanowisk po ukończeniu pedagogiki wczesnoszkolnej (a nie pedagogiki specjalnej) oraz kursu kwalifikacyjnego z terapii behawioralnej (a nie z pedagogiki specjalnej, np. oligofrenopedagogiki).

Godzina zajęć logopedy z dzieckiem w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej trwa 45 minut, zgodnie z § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz. U. z 2017 r., poz. 1591, a jeśli te zajęcia są zrealizowane w ramach IPET-u jako rewalidacyjne – godzina trwa 60 minut w rozumieniu potocznym (§ 10 ust. 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli, Dz. U. z 2017 r., poz. 649 z późn. zm.).