Czy nauczyciel historii z oligofrenopedagogiką (studia podyplomowe) i studiami z autyzmu (podyplomowe) może być wychowawcą w klasach I–III (uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną umiarkowaną i znaczną lub z autyzmem)? Czy logopeda i psycholog – terapeuci – muszą mieć przygotowanie pedagogiczne do prowadzenia zajęć terapeutycznych z dziećmi z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego?
Nauczyciel po ukończonej historii i studiach podyplomowych z oligofrenopedagogiki oraz z autyzmu nie posiada kwalifikacji nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej, a więc nie może być wychowawcą w klasach I–III szkoły ogólnodostępnej, integracyjnej ani specjalnej lub w takich oddziałach (§ 3 i 4, § 15 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1289).
Zajęcia z zakresu kształcenia specjalnego mogą prowadzić logopeda i psycholog z kwalifikacjami pedagogicznymi (nauczyciele) albo osoby bez tych kwalifikacji, czyli pracownicy niepedagogiczni nazywani przez ustawodawcę specjalistami – § 6 ust. 1 pkt 2 i ust. 3 oraz § 7 ust. 9 i 10 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1309).