W terapeutycznym punkcie przedszkolnym prowadzone są zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju (WWR) w wymiarze 4 godzin miesięcznie dla każdego dziecka: 1 godzina terapii psychologicznej z psychologiem, który ma ukończone studia WWR, 1 godzina terapii pedagogicznej z pedagogiem specjalnym, który ma ukończone studia WWR, 1 godzina zajęć z logopedą (który nie ma ukończonych studiów WWR) i 1 godzina treningu umiejętności społecznych (TUS) z psychologiem. Czy psycholog, który nie prowadzi terapii psychologicznej, ale zajęcia TUS (ma certyfikat potwierdzający kompetencje do prowadzenia zajęć TUS) musi też mieć ukończone studia WWR?


Zgodnie z § 15 ust. 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2020 r., poz. 1289) kwalifikacje do prowadzenia zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka posiada osoba, która:

  1. ukończyła jednolite studia magisterskie lub studia pierwszego i drugiego stopnia, na kierunku psychologia, studia na kierunku pedagogika lub pedagogika specjalna, w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
  2. ukończyła studia w zakresie fizjoterapii, rehabilitacji ruchowej lub terapii pedagogicznej oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
  3. ukończyła jednolite studia magisterskie lub studia pierwszego i drugiego stopnia, na kierunku psychologia, studia na kierunku pedagogika lub pedagogika specjalna, a ponadto ukończyła studia podyplomowe w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, terapii pedagogicznej, terapii rodzin lub innego rodzaju terapii właściwej dla pobudzania psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
  4. ma kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela logopedy.

Psycholog, aby uzyskać kwalifikacje do prowadzenia treningu umiejętności społecznych w ramach zajęć WWR dziecka powinien:

  1. ukończyć jednolite studia magisterskie lub studia pierwszego i drugiego stopnia, na kierunku psychologia, w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, oraz posiadać przygotowanie pedagogiczne lub,
  2. ukończyć jednolite studia magisterskie lub studia pierwszego i drugiego stopnia, na kierunku psychologia, a ponadto ukończyć studia podyplomowe w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, terapii pedagogicznej, terapii rodzin lub innego rodzaju terapii właściwej dla pobudzania psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka oraz posiadać przygotowanie pedagogiczne.

Wymieniony w pytaniu psycholog nie posiada kwalifikacji do prowadzenia treningu umiejętności społecznych w ramach zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, chyba, że wspomniany „certyfikat potwierdzający kompetencje do prowadzenia zajęć TUS” uzyskał w wyniku ukończenia studiów podyplomowych.