Dzień dobry, Zwracam się z pytaniem czy przygotowujecie Państwo takie dokumenty jak regulamin wynagradzania pracowników w placówce niepublicznej, z uwzględnieniem premii/nagród? Placówka nie zatrudnia powyżej 20 osób, jednakże Dyrektor chce przyznać premie dla nauczycieli. Takie zapisy nie są uwzględnione w statucie oraz nie są planowane zmiany w tym dokumencie. Zwracam się z prośbą o informację w jaki sposób przebiega przygotowanie takiego dokumentu oraz jakie koszty są z tym związane.
Wynagrodzenie za pracę nauczycieli zatrudnionych w niepublicznych placówkach oświaty regulowane jest na podstawie ogólnych zasad prawa pracy, w tym określonych w ustawie z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1465 ze zm.). Kwestie związane z ustalaniem regulaminu pracy określa art. 77 z ind. 2 KP. Zgodnie z tym przepisem pracodawca zatrudniający mniej niż 50 pracowników może ustalić warunki wynagradzania za pracę w regulaminie wynagradzania. W regulaminie wynagradzania pracodawca może ustalić także inne świadczenia związane z pracą i zasady ich przyznawania (w tym zasady przyznawania premii i nagród). Regulamin wynagradzania ustala pracodawca. Jeżeli u danego pracodawcy działa zakładowa organizacja związkowa, pracodawca uzgadnia z nią regulamin wynagradzania. Regulamin wynagradzania wchodzi w życie po upływie dwóch tygodni od dnia podania go do wiadomości pracowników, w sposób przyjęty u danego pracodawcy.
Przykładowe zapisy regulaminu dotyczące zasad przyznawania premii i nagród mogłyby wyglądać następująco (oczywiście zapisy te mogą być regulowane odpowiednio do potrzeb jednostki i środków finansowych, którymi ona dysponuje):
§ ... Premia
- Pracownikowi może być przyznana premia regulaminowa, zwana dalej premią, w wysokości do 30 proc. wynagrodzenia zasadniczego miesięcznie.
- W ramach posiadanych środków na wynagrodzenia osobowe tworzy się fundusz premiowy w wysokości do 15 proc. środków przeznaczonych na wynagrodzenia zasadnicze pracowników, z przeznaczeniem na premie dla pracowników.
- Niewykorzystane środki premiowe można przeznaczyć na podwyższenie premii (np. maksymalnie do 100 proc. wynagrodzenia zasadniczego pracownika).
- O przyznaniu pracownikowi premii w określonej wysokości, pozbawieniu jej lub zmniejszeniu decyduje dyrektor placówki.
- Premia może być przyznawana w okresach kwartalnych lub rocznych i wypłacana w okresie wypłaty wynagrodzenia.
- Warunkiem przyznania premii i ustalenia jej wysokości jest:
1) staranne wykonywanie spoczywających na pracowniku obowiązków,
2) przestrzeganie obowiązujących przepisów związanych z BHP, dyscypliną, porządkiem oraz zarządzeń wewnętrznych ustalonych przez dyrektora,
3) dobra organizacja czasu pracy, operatywność.
- Dyrektor nie przyznaje pracownikowi premii za:
1) nieusprawiedliwienie nieobecności w pracy,
2) niewykonywanie bądź niewłaściwe wykonywanie zadań należących do pracownika,
3) wymierzenie pracownikowi kary porządkowej,
4) nieprzestrzeganie dyscypliny pracy oraz przepisów BHP.
§ ... Nagrody
- Pracownikowi, który ma szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej, wzorowo wypełnia powierzone mu zadania, wykazuje szczególną dbałość o mienie placówki, przejawia inicjatywę w pracy oraz podnosi kwalifikacje zawodowe zgodnie z potrzebami placówki, może być przyznana nagroda.
- Nagrodę dyrektora przyznaje się pracownikowi, który spełnia co najmniej trzy podane poniżej kryteria:
1) rzetelnie i terminowo wykonuje powierzone mu zadania,
2) wykazuje inicjatywę przy realizowaniu obowiązków,
3) w sposób szczególnie staranny prowadzi dokumentację służbową,
4) sumiennie i sprawnie wykonuje dodatkowe polecenia dyrektora związane z pracą,
5) wyróżnia się dbałością o powierzony sprzęt,
6) cechuje się życzliwym stosunkiem do współpracowników, uczniów oraz ich rodziców,
7) dąży do podnoszenia swoich kwalifikacji zawodowych.
- Wysokość nagrody jest określana każdorazowo indywidualną decyzją dyrektora, przyznającą pracownikowi nagrodę. Pracownik potwierdza swoim podpisem chęć przyjęcia nagrody.
- Pracownikowi nie przysługuje roszczenie o wypłatę nagrody, chyba że została mu przyznana zgodnie z ust. 3.
- W ramach środków na wynagrodzenia tworzy się fundusz nagród w wysokości 2 proc. planowanego osobowego funduszu płac.
- Fundusz nagród może być podwyższony przez dyrektora placówki w ramach środków posiadanych na wynagrodzenia osobowe.
- Pracownik, na którego nałożono karę porządkową w okresie ostatnich trzech miesięcy poprzedzających dzień ustalenia prawa do nagrody, traci prawo do tej nagrody.