Jakie warunki należy spełnić aby założyć placówkę prowadzącą platformę dla nauki domowej w szkole podstawowej i liceum dla młodzieży i dorosłych.? Jaka jest procedura założenia takiej placówki? Czy można założyć szkołę podstawową i liceum prowadzącą uczniów wyłącznie w formie nauczania domowego, bez nauki stacjonarnej?
Zgodnie z art. 168 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r., poz. 1082 z późn. zm.) osoby prawne (np. stowarzyszenie) i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół (szkoła podstawowa – gmina, liceum ogólnokształcące – powiat).
Zgłoszenie do ewidencji, każdej ze szkół odrębnie, zawiera:
Szkoła może zostać wpisana do ewidencji, jeżeli osoba zgłaszająca szkołę do ewidencji przedstawi pozytywną opinię kuratora oświaty (należy się o nią zwrócić). Organ gminny lub powiatowy dokonuje wpisu do ewidencji w ciągu 30 dni od daty zgłoszenia oraz z urzędu doręcza zgłaszającemu zaświadczenie o wpisie do ewidencji, a kopię zaświadczenia przekazuje właściwemu kuratorowi oświaty oraz organowi podatkowemu.
Należy pamiętać aby tworząc statut szkoły oprzeć się ściśle na zapisach art. 172 cytowanej ustawy – statut szkoły powinien określać:
Zgodnie z art. 182 cytowanej ustawy osoba prowadząca szkołę podstawową i liceum ogólnokształcące niepubliczne, może dla celów organizacyjnych połączyć je w zespół i określić zasady działania zespołu. Połączenie nie narusza odrębności szkół w zakresie określonym w ustawie, w szczególności w zakresie uzyskiwania zezwolenia, cofania zezwolenia, wpisywania do ewidencji i wykreślania z niej oraz uzyskiwania dotacji.
Nie można prowadzić szkoły wyłącznie z nauczaniem „zdalnym” poza przypadkami określonymi w cytowanej ustawie.
Od 1 września 2022 r. zgodnie z nowym art. 125a cytowanej ustawy zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość (nauczanie „zdalne”) będzie można poprowadzić tylko w przypadku zawieszenia zajęć stacjonarnych w określonych sytuacjach.
Jednocześnie statuty szkół od 1 września 2022 r. mają określać szczegółową organizację zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, w tym technologie informacyjno-komunikacyjne wykorzystywane przez nauczycieli do realizacji tych zajęć, sposób przekazywania uczniom materiałów niezbędnych do realizacji tych zajęć, warunki bezpiecznego uczestnictwa uczniów w tych zajęciach w odniesieniu do ustalonych w danej szkole technologii informacyjno-komunikacyjnych, mając na uwadze łączenie przemienne kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia.
Statut szkoły ma także określać sposób potwierdzania uczestnictwa uczniów w zajęciach realizowanych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, uwzględniając konieczność poszanowania sfery prywatności ucznia oraz warunki techniczne i oprogramowanie sprzętu służącego do nauki.
Edukacja domowa (bez nauki stacjonarnej) – zgodnie z art. 37 cytowanej ustawy na wniosek rodziców dyrektor szkoły podstawowej i szkoły ponadpodstawowej, do której uczeń został przyjęty, może zezwolić, w drodze decyzji administracyjnej, na spełnianie przez ucznia obowiązku szkolnego (szkoła podstawowa) lub obowiązku nauki (liceum ogólnokształcące) poza szkołą. Powyższe nie dotyczy szkół dla dorosłych.
Zezwolenie może być wydane przed rozpoczęciem roku szkolnego albo w trakcie roku szkolnego, jeżeli do wniosku o wydanie zezwolenia dołączono:
Uczeń spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą uzyskuje roczne oceny klasyfikacyjne na podstawie rocznych egzaminów klasyfikacyjnych z zakresu części podstawy programowej obowiązującej na danym etapie edukacyjnym, uzgodnionej na dany rok szkolny z dyrektorem szkoły.
Egzaminy klasyfikacyjne są przeprowadzane przez szkołę, której dyrektor zezwolił na spełnianie obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą.