Czy w trakcie trwania semestru I w liceum ogólnokształcącym dla dorosłych można przenieść ucznia na semestr III na podstawie świadectwa promocyjnego do klasy II technikum leśnego? Wspomniany uczeń został przyjęty we wrześniu br. do klasy I na podstawie świadectwa ukończenia gimnazjum. W listopadzie br. (w trakcie trwania I semestru) ten sam uczeń przedstawił dyrekcji szkoły świadectwo ukończenia klasy I technikum leśnego promujące go do klasy II technikum i wystąpił z prośbą o przeniesienie go do klasy II, semestr III. Jestem świadom tego, że stosowne przepisy prawa oświatowego dopuszczają możliwość przyjęcia ucznia klasy II technikum do klasy II liceum, ale nie wiem, czy jest to dozwolone po rozpoczęciu nauki w klasie I. Jeśli tak, to jakie działania musi wykonać dyrektor szkoły, aby zalegalizować przeniesienie ucznia?
Takie przeniesienie jest możliwe. Zgodnie z art. 164 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1148 ze zm.) o przyjęciu ucznia do danej szkoły decyduje dyrektor. Zatem przyjęcie następuje na podstawie decyzji dyrektora szkoły. O tym, do jakiej klasy może zostać przeniesiony uczeń, decydują natomiast regulacje rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 sierpnia 2019 r. w sprawie szczegółowych warunków przechodzenia ucznia ze szkoły publicznej, publicznej szkoły artystycznej, szkoły niepublicznej lub niepublicznej szkoły artystycznej o uprawnieniach publicznej szkoły artystycznej, do szkoły publicznej innego typu albo szkoły publicznej tego samego typu (Dz. U. z 2019 r., poz. 1641). Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 6 lit a tego aktu uczeń klasy II technikum publicznego lub niepublicznego może być przyjęty do klasy I albo II publicznego liceum ogólnokształcącego.
Przepisy nie regulują wprost przypadku, w którym uczeń uzyskuje wyższy poziom wykształcenia w danej szkole i chce się przenieść na semestr, czy też cały rok wyżej, w szkole pierwotnej. Uznać jednak należy, że takie rozwiązanie jest dopuszczalne, w przeciwnym bowiem wypadku uczeń zostaje pozbawiony prawa skorzystania z możliwości skrócenia okresu edukacji w szkole pierwotnej.