Na podstawie § 7 ust. 2 pkt 1 i ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1578) w przedszkolach, w których kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, mogą być zatrudniani nauczyciele posiadający kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych. Nauczyciel musi mieć ukończone z pedagogiki specjalnej co najmniej studia I stopnia lub studia na innym kierunku oraz dodatkowo studia podyplomowe z pedagogiki specjalnej. Specjalność z pedagogiki specjalnej powinna odpowiadać rodzajowi niepełnosprawności ucznia (§ 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, Dz.U. z 2017 r., poz. 1575 ze zm.).
Obowiązujące przepisy nie określają dokumentacji prowadzonej przez tzw. nauczyciela wspomagającego w przedszkolu niepublicznym; obowiązki nauczyciela w konkretnym przedszkolu musi określać statut, zgodnie z art. 172 ust. 3 w zw. z art. 102 ust. 1 pkt 12 lit. c ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1148 ze zm. Organ prowadzący niepubliczne przedszkole może, ale nie musi wzorować postanowień statutu w zakresie dokumentacji prowadzonej przez nauczycieli na regulacjach § 11 ust. 2 i § 18 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. z 2017 r., poz. 1646), zgodnie z którymi pedagog prowadzi dziennik, do którego wpisuje tygodniowy rozkład swoich zajęć, zajęcia i czynności przeprowadzone w poszczególnych dniach, w tym informacje o kontaktach z osobami i instytucjami, z którymi współdziała przy wykonywaniu swoich zadań, oraz imiona i nazwiska dzieci objętych różnymi formami pomocy, a ponadto jeśli prowadzi z uczniem lub uczniami zajęcia specjalistyczne w ramach IPET-u, prowadzi także dziennik innych zajęć, do którego wpisuje imiona i nazwiska dzieci, daty i tematy przeprowadzonych zajęć, liczbę godzin tych zajęć oraz odnotowuje obecność dziecka lub dzieci.