Do podstawowych zadań logopedy należy prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, zgodnie z § 24 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2020 r, poz. 1280). Natomiast żaden obowiązujący przepis, w tym ww. rozporządzenie, nie wskazuje, które dzieci w przedszkolu powinny być objęte diagnozą logopedyczną. Zagadnienie to powinien w szczególności regulować statut danego niepublicznego przedszkola w zakresie zadań logopedy lub praw dzieci, a w ich braku – zdecydować może dyrektor (art. 172 ust. 3 w zw. z art. 102 ust. 1 pkt 12 i 13 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2020 r., poz. 910 ze zm.). W tym zakresie mogą być przyjmowane różne wewnętrzne rozwiązania, przykładowo że wszystkie dzieci są diagnozowane przez logopedę albo niektóre – zwłaszcza gdy nauczyciele lub specjaliści spostrzegają zaburzenia mowy, komunikowania się lub trudności w nauce.