Zgodnie z załącznikiem nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. z 2019 r., poz. 639 ze zm.) nauka drugiego języka obcego zasadniczo nie jest obowiązkowa w V klasie. Jeśli więc są to dodatkowe nieobowiązkowe zajęcia dla uczniów - rozwijające zainteresowania i zorganizowane w ramach tzw. godzin dyrektorskich, to nie dokonuje się żadnego wpisu na świadectwie z uwagi na okoliczność, że uczennica na nie nie uczęszczała. Natomiast w sytuacji, gdy zajęcia te zostały wprowadzone do rozkładu zajęć jako dodatkowe, ale obowiązkowe zajęcia edukacyjne na podstawie § 3 pkt 2 ww. rozporządzenia, uczeń podlega ocenianiu i klasyfikowaniu z obowiązkowych zajęć – art. 44a i n. ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Dz.U. z 2020 r., poz. 1327. W takiej sytuacji wadliwa organizacja zajęć przez szkołę (która w czasie obowiązkowych zajęć organizuje nieobowiązkowe, ale niezbędne dla ucznia zajęcia z pomocy psychologiczno-pedagogicznej) będzie skutkowała nieklasyfikowaniem ucznia z powodu nieobecności, chyba że uczeń podjedzie do egzaminu klasyfikacyjnego i otrzyma ocenę klasyfikacyjną (art. 44k i art. 44i ust. UoSO), co należy odpowiednio odnotować na świadectwie (uczennica nieklasyfikowana albo ocena), zamiast nieprzewidzianej w przepisach dla zajęć obowiązkowych innych niż wychowanie fizyczne oraz religia/etyka adnotacji, że uczennica na nie nie uczęszczała (§ 17 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2019 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków, Dz.U. z 2019 r., poz. 1700). Prawidłowość wypełniania świadectw podlega kontroli kuratora oświaty.