PIERWSZY W POLSCE PORTAL DYREKTORÓW SZKÓŁ
I PRZEDSZKOLI NIEPUBLICZNYCH

PORADY PRAWNE

13.07.2023INNE
Realizuję w placówce niepublicznej (ośrodek rewalidacyjno-wychowawczy) Wczesne Wspomaganie Rozwoju. Większość podopiecznych realizuje 4 godziny terapii w miesiącu. Na każdą godzinę składa się 45 min terapii i w zależności od potrzeb, pozostały czas specjalista wykorzystuje na sporządzenie dokumentacji, rozmowę z rodzicem lub przygotowanie do terapii. Każdą zrealizowaną terapię rejestrujemy w dzienniku elektronicznym w wymiarze 45 min, ponieważ dziennik jest również narzędziem do przygotowania grafików poszczególnych specjalistów. W naszej placówce stworzyliśmy gabinet, w którym specjaliści mają odpowiednie warunki do pracy przy komputerze, dlatego też w sali terapeutycznej nie wykonują pracy biurowo-formalnej czy planu terapii. Wydział Edukacji Starostwa Powiatowego zwrócił się do mnie z pismem, w którym prosi o szczegółowy opis organizacji WWR wraz z dołączeniem dokumentacji potwierdzającej ilość zrealizowanych godzin terapii. Wraz z odp. dostarczyłam wydruk z dziennika, w którym jest zarejestrowana każda terapia z podaniem daty, godziny rozpoczęcia i zakończenia terapii. Zgodnie ze stanem faktycznym z dziennika wynika, że terapia trwa 45 min. Wobec czego Wydział Edukacji zwrócił się do mnie z kolejnym pismem, tym razem wzywającym do wyjaśnienia, dlaczego terapia trwa 45 min a nie 60 min. Wobec powyższego proszę o interpretację § 6: „Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu”. Czy organizuję zajęcia prawidłowo? Czy jednak terapia powinny trwać 60 min, a uzupełnianie dokumentacji, rozmowa z rodzicami, przekazywanie zaleceń, często w formie pisemnej i przygotowanie do terapii należy planować po zrealizowaniu 60 min terapii?

Na podstawie § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U. z 2017 r., poz. 1635) należy zauważyć, że zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu. 

Ponieważ nie zdefiniowano inaczej w wymienionym przepisie czasu trwania godziny zajęć to wynosi on 60 minut. Zatem terapia dziecka powinna trwać 60 minut.

Odrębny czas należy poświęcić na uzupełnianie dokumentacji, rozmowę z rodzicami, przekazywanie zaleceń, często w formie pisemnej i przygotowanie do terapii

DODATKOWO

PODOBNE PYTANIA W KATEGORII INNE
03.10.2024
Dzień dobry, ostatnio zadałam pytanie "Czy pomoc nauczyciela (nie posiada kwalifikacji pedagogicznych) może samodzielnie sprawować opiekię nad dziećmi, np. w czasie porannego dyżuru pozostaje sama z grupą przedszkolną lub jest sama z grupą podczas posiłków" . Otrzymałam odpowiedź, za która dziękuję. Wynika z niego, że pomoc nauczyciela nie może pozostawac sama z dziećmi. Podczas wyszukiwania odpowiedzi na moje pytanie znalazłam archiwalny wpis: "PORADY PRAWNE 07.02.2019NADZÓR PEDAGOGICZNY Czy pomoc nauczyciela zatrudniona w przedszkolu integracyjnym może samodzielnie sprawować czynności opiekuńcze w stosunku do dzieci? Są to godziny porannego dyżuru w przedszkolu od 6.30 do 7.30 oraz dyżuru popołudniowego od 16.30 do 18.00. Nauczyciele pracują w godzinach 7.30–16.30. Czy zakres tych czynności opiekuńczych powinien być ujęty w zakresie obowiązków? Proszę o podanie podstawy prawnej. Obowiązujące przepisy nie określają zadań pomocy nauczyciela, natomiast osoba ta nie może wyręczać nauczyciela, czyli prowadzić zorganizowanych zajęć opiekuńczych. Natomiast przepisy nie wykluczają możliwości sprawowania opieki/nadzoru nad dziećmi czekającymi na rozpoczęcie zajęć lub na odbiór przez rodziców po zajęciach, bez prowadzenia zajęć opiekuńczych. Czynności opiekuńcze powinny zostać określone w umowie o pracę, w statucie lub w inny sposób przez pracodawcę – art. 94 pkt 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy, t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 917 z późn. zm." Czy jest on już nieaktualny? Czy jeśli mam zapisy w statucie, ze jest stanowisko pomoc nauczyciela i do jej zadań należy m.in. opieka nad dziećmi bez prowadzenia zajęć opiekuńczych, pozwala jednak na pozostawanie z dziećmi bez nauczyciela?
Uzyskaj
dostęp
do
Ponad
250
DOKUMENTÓW DOSTOSOWANYCH
DO SPECYFIKI SZKÓŁ
I PRZEDSZKOLI NIEPUBLICZNYCH
90
ARTYKUŁÓW PORUSZAJĄCYCH
PROBLEMY OŚWIATY NIEPUBLICZNEJ
720
Porad prawnych