PIERWSZY W POLSCE PORTAL DYREKTORÓW SZKÓŁ
I PRZEDSZKOLI NIEPUBLICZNYCH

PORADY PRAWNE

21.09.2024INNE
Czy pomoc nauczyciela (nie posiada kwalifikacji pedagogicznych) może samodzielnie sprawować opiekię nad dziećmi, np. w czasie porannego dyżuru pozostaje sama z grupą przedszkolną lub jest sama z grupą podczas posiłków

Pomoc nauczyciela, jako pracownik nieposiadający kwalifikacji pedagogicznych, nie może samodzielnie sprawować opieki nad dziećmi w przedszkolu. Zgodnie z polskimi przepisami oświatowymi, za bezpieczeństwo dzieci odpowiada nauczyciel, który musi posiadać odpowiednie kwalifikacje pedagogiczne. Pomoc nauczyciela może wspierać nauczyciela w codziennych obowiązkach, takich jak organizowanie zajęć, pomoc w opiece nad dziećmi, czy nadzorowanie ich w trakcie posiłków, ale nie może być odpowiedzialna za grupę samodzielnie, zwłaszcza w sytuacjach, które wymagają bezpośredniej opieki i odpowiedzialności, takich jak poranny dyżur czy posiłki. W praktyce oznacza to, że pomoc nauczyciela powinna działać pod nadzorem osoby posiadającej kwalifikacje pedagogiczne, aby zapewnić bezpieczeństwo dzieci i zgodność z przepisami prawa.

Stanowisko pomocy nauczyciela należy do stanowisk niepedagogicznych. Oznacza to, że zastosowanie znajdzie przepis art. 7 ustawy Prawo oświatowe, zgodnie z którym status prawny pracowników niebędących nauczycielami zatrudnionych w przedszkolach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego określają przepisy ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1135), a także ogólne zasady prawa pracy określone w ustawie z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1465 ze zm.).

Stanowiska pracowników niepedagogicznych zostały określone w rozporządzeniu Rady Ministrów z 25 października 2021 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1960 ze zm.) - w tabeli V część F załącznika nr 3 do tego rozporządzenia. Przy zatrudnianiu pomocy nauczyciela należy uwzględnić wymagania kwalifikacyjne dla tego stanowiska pracy. Zgodnie z przepisami stanowisko pomocy nauczyciela może zostać powierzone osobie, która posiada co najmniej podstawowe wykształcenie (przez co należy rozumieć wykształcenie podstawowe w rozumieniu ustawy Prawo oświatowe, a także umiejętność wykonywania czynności na stanowisku), przy czym nie jest wymagane, by kandydat na to stanowisko posiadał jakikolwiek staż pracy. 

Przepisy nie wskazują dokładnego katalogu zadań spoczywających na pracowniku zatrudnionym na stanowisku pomocy nauczyciela. Oczywiste jest, że zadania te będą wynikały ze specyfiki pracy przedszkola, potrzeb ucznia, a także tego, że stanowisko pomocy nauczyciela zostało stworzone w celu, jak sama nazwa wskazuje, udzielania pomocy w trakcie wykonywania obowiązków przez nauczycieli oddziałów przedszkolnych. Oznacza to, że pomoc nauczyciela będzie zobowiązana do wspomagania nauczyciela w jego codziennej pracy, zapewniania należytej opieki uczniom, wspierania ich w czynnościach samoobsługowych czy dbania o czystość i porządek w pomieszczeniach, w których trwają zajęcia z dziećmi (chociażby w celu zapewnienia im bezpieczeństwa podczas pobytu). Dokładny zakres obowiązków pomocy nauczyciela może się różnić w zależności od specyfiki pracy poszczególnych przedszkoli czy wieku, stanu zdrowia i stopnia rozwoju dzieci.

Jednocześnie pracownik zatrudniony na stanowisku pomocy nauczyciela nie powinien w związku z powyższym zastępować nauczyciela w wykonywaniu zastrzeżonych dla niego zadań. Wśród podstawowych obowiązków nauczycieli związanych z zapewnieniem dzieciom bezpieczeństwa w przedszkolu jest określony w § 13 rozporządzenia MENiS z 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1604 ze zm.) wymóg prowadzenia wszystkich zajęć w przedszkolu wyłącznie pod nadzorem upoważnionej do tego osoby (którą powinien być nauczyciel). Tym samym niedopuszczalne jest prowadzenie jakichkolwiek zajęć (w tym sprawowanie zajęć opiekuńczych w czasie porannego dyżuru) bez nadzoru upoważnionej do tego osoby (nauczyciela). Wyjątkiem od powyższej sytuacji jest sprawowanie przez pomoc nauczyciela opieki nad uczniem w zakresie powierzonych jej zadań, związanych przykładowo z udzielaniem dzieciom pomocy w wykonywaniu czynności samoobsługowych (co może wiązać się przykładowo z wyjściem przez pomoc nauczyciela z dzieckiem do toalety znajdującej się w innym pomieszczeniu niż sala, w której odbywają się zajęcia).

DODATKOWO

PODOBNE PYTANIA W KATEGORII INNE
03.10.2024
Dzień dobry, ostatnio zadałam pytanie "Czy pomoc nauczyciela (nie posiada kwalifikacji pedagogicznych) może samodzielnie sprawować opiekię nad dziećmi, np. w czasie porannego dyżuru pozostaje sama z grupą przedszkolną lub jest sama z grupą podczas posiłków" . Otrzymałam odpowiedź, za która dziękuję. Wynika z niego, że pomoc nauczyciela nie może pozostawac sama z dziećmi. Podczas wyszukiwania odpowiedzi na moje pytanie znalazłam archiwalny wpis: "PORADY PRAWNE 07.02.2019NADZÓR PEDAGOGICZNY Czy pomoc nauczyciela zatrudniona w przedszkolu integracyjnym może samodzielnie sprawować czynności opiekuńcze w stosunku do dzieci? Są to godziny porannego dyżuru w przedszkolu od 6.30 do 7.30 oraz dyżuru popołudniowego od 16.30 do 18.00. Nauczyciele pracują w godzinach 7.30–16.30. Czy zakres tych czynności opiekuńczych powinien być ujęty w zakresie obowiązków? Proszę o podanie podstawy prawnej. Obowiązujące przepisy nie określają zadań pomocy nauczyciela, natomiast osoba ta nie może wyręczać nauczyciela, czyli prowadzić zorganizowanych zajęć opiekuńczych. Natomiast przepisy nie wykluczają możliwości sprawowania opieki/nadzoru nad dziećmi czekającymi na rozpoczęcie zajęć lub na odbiór przez rodziców po zajęciach, bez prowadzenia zajęć opiekuńczych. Czynności opiekuńcze powinny zostać określone w umowie o pracę, w statucie lub w inny sposób przez pracodawcę – art. 94 pkt 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy, t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 917 z późn. zm." Czy jest on już nieaktualny? Czy jeśli mam zapisy w statucie, ze jest stanowisko pomoc nauczyciela i do jej zadań należy m.in. opieka nad dziećmi bez prowadzenia zajęć opiekuńczych, pozwala jednak na pozostawanie z dziećmi bez nauczyciela?
13.07.2023
Realizuję w placówce niepublicznej (ośrodek rewalidacyjno-wychowawczy) Wczesne Wspomaganie Rozwoju. Większość podopiecznych realizuje 4 godziny terapii w miesiącu. Na każdą godzinę składa się 45 min terapii i w zależności od potrzeb, pozostały czas specjalista wykorzystuje na sporządzenie dokumentacji, rozmowę z rodzicem lub przygotowanie do terapii. Każdą zrealizowaną terapię rejestrujemy w dzienniku elektronicznym w wymiarze 45 min, ponieważ dziennik jest również narzędziem do przygotowania grafików poszczególnych specjalistów. W naszej placówce stworzyliśmy gabinet, w którym specjaliści mają odpowiednie warunki do pracy przy komputerze, dlatego też w sali terapeutycznej nie wykonują pracy biurowo-formalnej czy planu terapii. Wydział Edukacji Starostwa Powiatowego zwrócił się do mnie z pismem, w którym prosi o szczegółowy opis organizacji WWR wraz z dołączeniem dokumentacji potwierdzającej ilość zrealizowanych godzin terapii. Wraz z odp. dostarczyłam wydruk z dziennika, w którym jest zarejestrowana każda terapia z podaniem daty, godziny rozpoczęcia i zakończenia terapii. Zgodnie ze stanem faktycznym z dziennika wynika, że terapia trwa 45 min. Wobec czego Wydział Edukacji zwrócił się do mnie z kolejnym pismem, tym razem wzywającym do wyjaśnienia, dlaczego terapia trwa 45 min a nie 60 min. Wobec powyższego proszę o interpretację § 6: „Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu”. Czy organizuję zajęcia prawidłowo? Czy jednak terapia powinny trwać 60 min, a uzupełnianie dokumentacji, rozmowa z rodzicami, przekazywanie zaleceń, często w formie pisemnej i przygotowanie do terapii należy planować po zrealizowaniu 60 min terapii?
Uzyskaj
dostęp
do
Ponad
250
DOKUMENTÓW DOSTOSOWANYCH
DO SPECYFIKI SZKÓŁ
I PRZEDSZKOLI NIEPUBLICZNYCH
90
ARTYKUŁÓW PORUSZAJĄCYCH
PROBLEMY OŚWIATY NIEPUBLICZNEJ
720
Porad prawnych