W przypadku gdy konieczność pracy z nauczycielem wspomagającym została stwierdzona w treści indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych lub wielospecjalistycznych ocenach poziomu funkcjonowania uczniów, wynagrodzenie nauczyciela na tym stanowisku należałoby uznać za związane z realizacją zadań dotyczących organizacji kształcenia specjalnego, czyli wynikających z zaleceń zawartych w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego w rozumieniu art. 35 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych, Dz.U. z 2017 r., poz. 2203 ze zm. i możliwe do sfinansowania z dotacji na kształcenie specjalne niepełnosprawnych uczniów. Przykładowo, jeśli zgodnie z zaleceniem poradni konieczna jest realizacja zadania polegającego na poprawie komunikacji dziecka z otoczeniem, a w praktyce zgodnie z potrzebami danego dziecka, potwierdzonymi ww. wewnętrzną dokumentacją, realizuje je nauczyciel wspomagający (pomimo braku wyraźnego wskazania do pracy z takim nauczycielem w orzeczeniu), nauczyciel wspomagający realizuje zadania wynikające z orzeczenia poradni.