Na podstawie art. 31a ust. 1 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych, Dz.U. z 2020 r., poz. 17, niepubliczne szkoły ponadpodstawowe prowadzące kwalifikacyjne kursy zawodowe otrzymują na każdego słuchacza kwalifikacyjnego kursu zawodowego, który zdał egzamin zawodowy w zakresie danej kwalifikacji, dotację z budżetu powiatu w wysokości stanowiącej sumę kwoty przewidzianej w części oświatowej subwencji ogólnej dla powiatu na takiego słuchacza kwalifikacyjnego kursu zawodowego, który uczestniczył w kursie, oraz kwoty przewidzianej w części oświatowej subwencji ogólnej dla powiatu na takiego słuchacza kwalifikacyjnego kursu zawodowego, który zdał ten egzamin. Dotację ustala się w wysokości kwoty przewidzianej w części oświatowej subwencji ogólnej w roku budżetowym, w którym słuchacz ukończył ten kurs. W oparciu o wyraźne brzmienie art. 36 ust. 1 i 5 UoFZO, organ dotujący może kontrolować prawidłowość pobrania i wykorzystania dotacji udzielonych zgodnie z art. 31a UfZO, zaś kontrola może obejmować okres 5 lat budżetowych poprzedzających rok budżetowy, w którym jest ona przeprowadzana. Zgodnie z art. 38 ust. 1 UoFZO, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego będącej organem dotującym, w drodze uchwały, ustala tryb udzielania i rozliczania dotacji, o której mowa w art. 31a UoFZO oraz tryb przeprowadzania kontroli prawidłowości jej pobrania i wykorzystania oraz termin i sposób rozliczenia wykorzystania dotacji. Ponieważ ustawodawca nie określa trybu i terminu rozliczenia dotacji na słuchaczy KKZ, obowiązek ten powstaje od momentu wydania stosownej uchwały organu dotującego oraz obowiązują terminy wymienione w tej uchwale. Jeśli nie została ona podjęta to nadal na podstawie ogólnego brzmienia ustawy (art. 36 ust. 1 i 5 UoFZO) organ dotujący ma możliwość skontrolowania dotacji na uczestników KKZ, w tym w toku kontroli może domagać się przedstawienia rozliczenia dotacji udzielonej w okresie 5 lat budżetowych poprzedzających rok budżetowy, w którym jest ona przeprowadzana.