Na podstawie art. 172 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2021 r., poz. 1082, statut konkretnej szkoły niepublicznej określa zasady przyjmowania uczniów do szkoły, a więc to ze statutu musi wynikać, czy ewentualnie w sytuacji przedstawionej w pytaniu możliwe jest odmówienie przyjęcia ucznia do szkoły. Żaden obowiązujący przepis nie uzależnia prawa przyjęcia do szkoły lub korzystania z nauki w szkole od przyznania dotacji na ucznia.
Zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych, Dz.U. z 2020 r., poz. 2029, niepubliczne szkoły, w których jest realizowany obowiązek szkolny (szkoły podstawowe), otrzymują na każdego ucznia dotację z budżetu jednostki samorządu terytorialnego będącej dla tych szkół organem rejestrującym, w wysokości równej kwocie przewidzianej na takiego ucznia w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego. Subwencja oraz dotacja przysługują na ucznia objętego edukacją domową z tym, że są niższe niż na ucznia uczęszczającego na zajęcia do szkoły, co wynika z załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 18 grudnia 2020 r. w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2021 (Dz.U. z 2020 r., poz. 2384). Reasumując, jeśli uczeń został przyjęty do szkoły zgodnie z jej statutem, dyrektor prawidłowo wydał decyzję o zezwoleniu na realizowane obowiązku szkolnego poza szkołą oraz ucznia wykazano w SIO i uwzględniono w miesięcznej liczbie uczniów to od września 2021 r. (od momentu przyjęcia do szkoły) przysługuje na niego dotacja, a organ dotujący nie powinien odmawiać jej przekazywania.