W polskim systemie edukacji terminy "nauczyciel wspomagający" i "nauczyciel współorganizujący kształcenie" są często używane zamiennie. Oba odnoszą się do nauczyciela, który wspiera proces edukacyjny uczniów z SPE, współpracując z nauczycielami przedmiotowymi w celu dostosowania metod i form nauczania do indywidualnych potrzeb uczniów. Zatem, mimo różnic w nazewnictwie, funkcje te są tożsame. Sytuacje uzasadniające możliwość lub obowiązek zatrudnienia takiego nauczyciela zostały wskazane w § 7 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1309) - rozporządzenie to znajduje zastosowanie również w przypadku szkół niepublicznych (art. 177 ustawy Prawo oświatowe).
Zgodnie z przepisami prawa oświatowego, nauczyciel wspomagający powinien posiadać kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej. Kwalifikacje te są niezbędne do skutecznego wspierania uczniów z SPE, gdyż zapewniają odpowiednie przygotowanie merytoryczne i praktyczne do pracy z dziećmi o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych. Szczegółowe wymagania kwalifikacyjne w tym zakresie określa § 35 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 2023 r. poz. 2102). Oznacza to, że nauczyciel posiadający kwalifikacje do nauczania w edukacji wczesnoszkolnej, ale nieposiadający dodatkowych kwalifikacji z zakresu pedagogiki specjalnej, nie spełnia formalnych wymogów do pełnienia funkcji nauczyciela wspomagającego. Aby móc pełnić tę rolę, taki nauczyciel powinien uzupełnić swoje kwalifikacje poprzez ukończenie odpowiednich studiów podyplomowych lub kursu kwalifikacyjnego z zakresu pedagogiki specjalnej.
Podsumowując funkcje nauczyciela wspomagającego i nauczyciela współorganizującego kształcenie są tożsame, mimo różnic w nazewnictwie. Do pełnienia tej roli niezbędne są kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej. Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej bez takich kwalifikacji nie może pełnić funkcji nauczyciela wspomagającego. W celu zapewnienia uczniom z SPE odpowiedniego wsparcia, warto zadbać o zatrudnienie wykwalifikowanej kadry lub umożliwić nauczycielom uzupełnienie kwalifikacji z zakresu pedagogiki specjalnej.