PIERWSZY W POLSCE PORTAL DYREKTORÓW SZKÓŁ
I PRZEDSZKOLI NIEPUBLICZNYCH

PORADY PRAWNE

30.12.2024SPRAWY KADROWE
Dzień dobry, Zwracam się z pytaniem czy przygotowujecie Państwo takie dokumenty jak regulamin wynagradzania pracowników w placówce niepublicznej, z uwzględnieniem premii/nagród? Placówka nie zatrudnia powyżej 20 osób, jednakże Dyrektor chce przyznać premie dla nauczycieli. Takie zapisy nie są uwzględnione w statucie oraz nie są planowane zmiany w tym dokumencie. Zwracam się z prośbą o informację w jaki sposób przebiega przygotowanie takiego dokumentu oraz jakie koszty są z tym związane. 

Wynagrodzenie za pracę nauczycieli zatrudnionych w niepublicznych placówkach oświaty regulowane jest na podstawie ogólnych zasad prawa pracy, w tym określonych w ustawie z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1465 ze zm.). Kwestie związane z ustalaniem regulaminu pracy określa art. 77 z ind. 2 KP. Zgodnie z tym przepisem pracodawca zatrudniający mniej niż 50 pracowników może ustalić warunki wynagradzania za pracę w regulaminie wynagradzania. W regulaminie wynagradzania pracodawca może ustalić także inne świadczenia związane z pracą i zasady ich przyznawania (w tym zasady przyznawania premii i nagród). Regulamin wynagradzania ustala pracodawca. Jeżeli u danego pracodawcy działa zakładowa organizacja związkowa, pracodawca uzgadnia z nią regulamin wynagradzania. Regulamin wynagradzania wchodzi w życie po upływie dwóch tygodni od dnia podania go do wiadomości pracowników, w sposób przyjęty u danego pracodawcy.

Przykładowe zapisy regulaminu dotyczące zasad przyznawania premii i nagród mogłyby wyglądać następująco (oczywiście zapisy te mogą być regulowane odpowiednio do potrzeb jednostki i środków finansowych, którymi ona dysponuje):

 

§ ... Premia

  1. Pracownikowi może być przyznana premia regulaminowa, zwana dalej premią, w wysokości do 30 proc. wynagrodzenia zasadniczego miesięcznie.
  2. W ramach posiadanych środków na wynagrodzenia osobowe tworzy się fundusz premiowy w wysokości do 15 proc. środków przeznaczonych na wynagrodzenia zasadnicze pracowników, z przeznaczeniem na premie dla pracowników.
  3. Niewykorzystane środki premiowe można przeznaczyć na podwyższenie premii (np. maksymalnie do 100 proc. wynagrodzenia zasadniczego pracownika).
  4. O przyznaniu pracownikowi premii w określonej wysokości, pozbawieniu jej lub zmniejszeniu decyduje dyrektor placówki.
  5. Premia może być przyznawana w okresach kwartalnych lub rocznych i wypłacana w okresie wypłaty wynagrodzenia.
  6. Warunkiem przyznania premii i ustalenia jej wysokości jest:
    1) staranne wykonywanie spoczywających na pracowniku obowiązków,
    2) przestrzeganie obowiązujących przepisów związanych z BHP, dyscypliną, porządkiem oraz zarządzeń wewnętrznych ustalonych przez dyrektora,
    3) dobra organizacja czasu pracy, operatywność.
     
  7. Dyrektor nie przyznaje pracownikowi premii za:

1) nieusprawiedliwienie nieobecności w pracy,
2) niewykonywanie bądź niewłaściwe wykonywanie zadań należących do pracownika,
3) wymierzenie pracownikowi kary porządkowej,
4) nieprzestrzeganie dyscypliny pracy oraz przepisów BHP.

 

§ ... Nagrody

  1. Pracownikowi, który ma szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej, wzorowo wypełnia powierzone mu zadania, wykazuje szczególną dbałość o mienie placówki, przejawia inicjatywę w pracy oraz podnosi kwalifikacje zawodowe zgodnie z potrzebami placówki, może być przyznana nagroda.
  2. Nagrodę dyrektora przyznaje się pracownikowi, który spełnia co najmniej trzy podane poniżej kryteria:
    1) rzetelnie i terminowo wykonuje powierzone mu zadania,
    2) wykazuje inicjatywę przy realizowaniu obowiązków,
    3) w sposób szczególnie staranny prowadzi dokumentację służbową,
    4) sumiennie i sprawnie wykonuje dodatkowe polecenia dyrektora związane z pracą,
    5) wyróżnia się dbałością o powierzony sprzęt,
    6) cechuje się życzliwym stosunkiem do współpracowników, uczniów oraz ich rodziców,
    7) dąży do podnoszenia swoich kwalifikacji zawodowych.
     
  3. Wysokość nagrody jest określana każdorazowo indywidualną decyzją dyrektora, przyznającą pracownikowi nagrodę. Pracownik potwierdza swoim podpisem chęć przyjęcia nagrody.
  4. Pracownikowi nie przysługuje roszczenie o wypłatę nagrody, chyba że została mu przyznana zgodnie z ust. 3.
  5. W ramach środków na wynagrodzenia tworzy się fundusz nagród w wysokości 2 proc. planowanego osobowego funduszu płac.
  6. Fundusz nagród może być podwyższony przez dyrektora placówki w ramach środków posiadanych na wynagrodzenia osobowe.
  7. Pracownik, na którego nałożono karę porządkową w okresie ostatnich trzech miesięcy poprzedzających dzień ustalenia prawa do nagrody, traci prawo do tej nagrody.

DODATKOWO

PODOBNE PYTANIA W KATEGORII SPRAWY KADROWE
Uzyskaj
dostęp
do
Ponad
250
DOKUMENTÓW DOSTOSOWANYCH
DO SPECYFIKI SZKÓŁ
I PRZEDSZKOLI NIEPUBLICZNYCH
90
ARTYKUŁÓW PORUSZAJĄCYCH
PROBLEMY OŚWIATY NIEPUBLICZNEJ
720
Porad prawnych