Nabór do niepublicznej szkoły może prowadzić istniejąca szkoła, wpisana do samorządowej ewidencji i zgodnie z zasadami określonymi w jej statucie – art. 172 ust. 2 pkt 7 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 996 ze zm. Prowadząc tzw. przedwstępną rekrutację, czyli przyjmując deklaracje dotyczące ewentualnego zamiaru zapisania dzieci do przyszłej szkoły, należałoby wyraźnie poinformować rodziców, że dopiero planowane jest rozpoczęcie działalności szkoły i że jeszcze nie została ona wpisana do ewidencji. Zbieranie wpisowego w tej sytuacji wymaga zarejestrowania działalności gospodarczej w zakresie oświaty, zgodnie z art. 170 ust. 2 i 3 PO.
Wykaz dotyczy zatrudnienia nauczycieli planowanych do zatrudnienia w czasie rozpoczęcia działalności szkoły. Utworzenie klas I–III wymaga zatrudnienia nauczycieli w tych klasach, a jeśli zajdą zmiany w tym zakresie w czasie działalności szkoły w związku z uruchomieniem kolejnych klas, wtedy konieczne będzie dokonanie aktualizacji tego wykazu – art. 168 ust. 13 w zw. z ust. 4 pkt 5 PO. Nie ma obowiązku przedkładania dokumentów potwierdzających kwalifikacji nauczycieli, ponieważ art. 169 ust. 4 pkt 5 PO wymaga podania danych dotyczących kwalifikacji pracowników pedagogicznych, które obejmują np. nazwę uczelni, kierunek studiów, specjalność, ukończone inne formy dokształcania, informację o przygotowaniu pedagogicznym.