Z samorządowej dotacji można wypłacić tym osobom wynagrodzenie za faktycznie wykonaną pracę w siedzibie placówki lub sposób zdalny, ponieważ w takiej sytuacji wydatki na wynagrodzenia są związane z realizacją zadań placówki wymienionych w art. 35 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych, t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 17. Jeśli natomiast osoby te przez cały czas lub przez część okresu ograniczenia funkcjonowania placówki nie świadczyły pracy, tylko pozostawały w gotowości do wykonywania pracy, pracodawca ma obowiązek wypłacić im wynagrodzenia za przestój na podstawie art. 81 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy, t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1040 ze zm., ale raczej nie powinien ich finansować z dotacji samorządowej, ponieważ nie będą to wydatki związane z realizowaniem zadań placówki wymienionych w art. 35 ust. 1 UoFZO. Wynagrodzenie za okres niewykonywania pracy należałoby wypłacić z innych środków zapewnianych na działalność placówki zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1148 ze zm. Wynika to z tego, że wynagrodzenie za czas niewykonywania pracy służy tylko pracownikom i nie jest ekwiwalentem za wykonanie zadań dydaktycznych, opiekuńczych lub wychowawczych bezpośrednio na rzecz uczniów. O wyjaśnienie powyższej kwestii w razie dalszych wątpliwości można także zwrócić się do organu dotującego lub do Regionalnej Izby Obrachunkowej (art. 13 pkt 11 w zw. z art. 1 ust. 2 pkt 7 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych, Dz.U. z 2019 r., poz. 2137).