05.12.2019ZARZĄDZANIE PLACÓWKĄ
Proszę o przesłanie wzoru wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego z programu dla szkoły policealnej i liceum ogólnokształcącego dla dorosłych.
Odpowiednie zapisy w statucie mogą wyglądać następująco:
§ 1. 1. W szkole funkcjonuje wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego.
2. Cele wewnątrzszkolnego doradztwa zawodowego:
- przygotowanie młodzieży do dalszego kształcenia lub zmiany zawodu, lub ponownego wyboru zawodu;
- przygotowanie młodzieży do planowania kariery edukacyjnej i zawodowej;
- przygotowanie młodzieży do radzenia sobie w sytuacjach trudnych związanych z bezrobociem, adaptacją do nowych warunków pracy lub koniecznością przekwalifikowania się;
- wspomaganie rodziców w planowaniu drogi zawodowej ich dzieci.
3. Szkolne doradztwo realizowane jest w formie:
- zajęć z wychowawcą w ramach godziny z wychowawcą;
- zajęć z przedsiębiorczości;
- spotkań młodzieży z pracownikami urzędu pracy;
- indywidualnych bądź grupowych spotkań z pedagogiem, doradcą zawodowym;
- spotkań z przedstawicielami wyższych uczelni;
- realizowania programów edukacyjnych, mających na celu uczyć młodzież przedsiębiorczości np. w młodzieżowych mini przedsiębiorstwach tworzonych w szkole we współpracy z międzynarodowymi fundacjami;
- zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu prowadzonych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
4. Dyrektor powołuje w szkole zespół ds. doradztwa.
5. W skład zespołu wchodzą:
- szkolny doradca zawodowy;
- pedagog szkolny;
- pracownik urzędu pracy – za zgodą swego pracodawcy;
- psycholog – pracownik poradni psychologiczno-pedagogicznej – za zgodą swego pracodawcy.
6. Zadania zespołu ds. doradztwa:
- systematyczne diagnozowanie potrzeb uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe w zakresie kształcenia i planowania kariery zawodowej;
- gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych;
- koordynowanie działalności informacyjno-doradczej w szkole;
- wspieranie wychowawców w realizacji zajęć związanych z wyborem kierunku dalszego kształcenia, planowaniem kariery zawodowej oraz wejściem na rynek pracy;
- współpraca z instytucjami wspierającymi wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego;
- monitorowanie losów absolwentów.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - zachęcamy do zadawania pytań.