23.01.2020ZARZĄDZANIE PLACÓWKĄ
Jestem dyrektorem dwóch niepublicznych placówek (poradnia psychologiczno-pedagogiczna oraz punkt przedszkolny). W poradni prowadzimy wczesne wspomaganie rozwoju, a w punkcie organizujemy kształcenie specjalne dla dzieci z niepełnosprawnościami. Jaką dokumentację jestem zobowiązana prowadzić?
Zasady prowadzenia WWR określone są w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U. z 2017 r., poz. 1635). Rozporządzenie to wymaga prowadzenia następujących dokumentów:
1) arkusz obserwacji dziecka, który zawiera:
- imię i nazwisko dziecka;
- numer opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz datę wydania tej opinii;
- ocenę sprawności dziecka w zakresie: motoryki dużej, motoryki małej, percepcji, komunikacji, rozwoju emocjonalnego i zachowania;
- ocenę postępów oraz trudności w funkcjonowaniu dziecka, w tym identyfikowanie i eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających jego aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym;
- informacje dotyczące poszczególnych zajęć realizowanych w ramach wczesnego wspomagania;
2) indywidualny program wczesnego wspomagania. Program określa w szczególności:
- sposób realizacji celów rozwojowych ukierunkowanych na poprawę funkcjonowania dziecka, wzmacnianie jego uczestnictwa w życiu społecznym i przygotowanie do nauki w szkole, eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie dziecka, w tym jego aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym;
- wsparcie rodziny dziecka w zakresie realizacji programu;
- sposób oceny postępów dziecka.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - zachęcamy do zadawania pytań.