PIERWSZY W POLSCE PORTAL DYREKTORÓW SZKÓŁ
I PRZEDSZKOLI NIEPUBLICZNYCH

PORADY PRAWNE

27.04.2020ZARZĄDZANIE PLACÓWKĄ
W dniu 13 stycznia złożyłam statut i inne dokumenty do urzędu miasta, aby założyć przedszkole. W statucie początkowo miałam napisane, że organami przedszkola jest dyrektor, rada pedagogiczna i rada rodziców. Przedszkole jest małe i ma dwie grupy po 10 dzieci. Mam tylko jedną nauczycielkę, a drugą jestem sama. Czy w statucie mogę unieważnić zapis o tym, że organami przedszkola jest rada pedagogiczna i rada rodziców? W jaki sposób to zrobić? Czy wystarczy wydrukować nowy statut, czy zrobić rozporządzenie dotyczące wprowadzonych zmian? Przedszkole działa od 1 marca, a przez koranowirusa nie było zebrania z rodzicami. Co zrobić w tej sytuacji z wyborem rady rodziców?

W niepublicznym przedszkolu nie musi działać rada pedagogiczna i rada rodziców, ponieważ żaden obowiązujący przepis (w szczególności rozdziału 8 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 1148 ze zm., zatytułowanego „Szkoły i placówki niepubliczne”) nie nakazuje stosowania w niepublicznym przedszkolu regulacji dotyczących tych organów w publicznym przedszkolu, w tym m.in. 69 – art. 73a PO oraz art. 83–84 PO. Osoba prowadząca w każdym czasie może zmienić statut niepublicznego przedszkola, opracowując dokument, w którym zostanie wskazane, które z dotychczasowych postanowień statutu zostają uchylone lub zmienione oraz w jaki sposób (art. 172 ust. 1 PO). Przepisy nie stanowią, że w tym przedmiocie organ prowadzący musi wydać zarządzenie, rozporządzenie lub inny formalny dokument, natomiast jeśli statut tak stanowi, należy wydać wymieniony w nim akt, do którego załącznikiem będą zmiany w statucie. Usunięcie zapisów o radzie rodziców powoduje, że nie powołuje się jej. Następnie dokument obejmujący zmiany statutu (lub tzw. tekst jednolity, czyli cały statut z naniesionymi zmianami) należy złożyć do organu prowadzącego ewidencję niepublicznych przedszkoli wraz z wnioskiem o zmianę wpisu do ewidencji, a więc analogicznie jak przy pierwszym zgłoszeniu placówki do ewidencji; zgłoszenie aktualizacyjne powinno nastąpić w terminie 14 dni od zmiany statutu (art. 168 ust. 13 w zw. z ust. 1 i ust. 4 pkt 4 PO).

DODATKOWO

PODOBNE PYTANIA W KATEGORII ZARZĄDZANIE PLACÓWKĄ
19.02.2025
Dzień dobry, uprzejmie proszę o poradę, jakie kroki powinien poczynić dyrektor szkoły w następującej sytuacji: w piątek, w bardzo późnych godzinach wieczornych, wychowawca kl. 3 otrzymał wiadomość od rodzica ucznia o tym, że kilkoro dzieci na grupie whatsApp pisze bardzo wulgarne słownictwo, a także umieścili wpis o treści: "xxx (imię chłopca) to debil". Jedna z mam wysłała screena wiadomości do mamy chłopca o takim imieniu, który nie jest uczestnikiem grupy. Mama chłopca skontaktowała się z prawnikiem i zamierza powiadomić prokuraturę oraz kuratorium w sprawie o hejt na jej synu oraz o cyberprzemoc; rodziców określa mianem: patologia wychowania. Rodzice chłopców, którzy pisali na grupie próbowali skontaktować się z mamą chłopca i wyjaśnić, że nie chodziło o jej syna, jednak mama nie przyjęła propozycji spotkania. Nadmienię, że sytuacja ma miejsce podczas ferii zimowych. Spotkałam się z rodzicami chłopców, którzy byli uczestnikami grupy, poinformowałam ich, że whatsapp jest dozwolony od 13 lat i powinny być określone jasne zasady korzystania. Zwróciłam uwagę na słownictwo. Rodzice przyznali, że to nie powinno mieć miejsca i rozmawiali z dziećmi na ten temat; są otwarci na współpracę. Przeprowadziłam również rozmowę telefoniczną z mamą chłopca proponując spotkanie wszystkich rodziców w celu przypomnienia zasad panujących w grupie, wzajemnego szacunku, konsekwencji stosowania obraźliwych zwrotów itp. Zaproponowałam również wsparcie psychologa oraz przeprowadzenie przez pedagoga warsztatów, ale to dopiero po powrocie do szkoły, czyli za dwa tygodnie. Mama stwierdziła, że to jej nie satysfakcjonuje, domaga się zagrożenia rodzicom skreślenia z listy uczniów za demoralizację jej syna i za hejt. Poinformowała, że będzie również monitorować, czy szkoła postępuje zgodnie z procedurami. Czy ten rodzic ma prawo żądać od dyrektora informowania o podjętych przez niego działaniach? Proszę o informację, jak daleko w tej kwestii powinien ingerować dyrektor, jeśli sprawa toczyła się w czasie wolnym od zajęć i na prywatnej grupie. Szkoła posiada procedury postępowania w sytuacjach stosowania niewłaściwego słownictwa, obrażania, cyberprzemocy itp. Jednakże opisana sytuacja była jednorazowa i nie dotyczyła chłopca bezpośrednio. Czy Z góry dziękuję za pomoc w tej kwestii.
Uzyskaj
dostęp
do
Ponad
250
DOKUMENTÓW DOSTOSOWANYCH
DO SPECYFIKI SZKÓŁ
I PRZEDSZKOLI NIEPUBLICZNYCH
90
ARTYKUŁÓW PORUSZAJĄCYCH
PROBLEMY OŚWIATY NIEPUBLICZNEJ
720
Porad prawnych