PIERWSZY W POLSCE PORTAL DYREKTORÓW SZKÓŁ
I PRZEDSZKOLI NIEPUBLICZNYCH

PORADY PRAWNE

20.07.2020ZARZĄDZANIE PLACÓWKĄ
1. Czy protokoły z egzaminów semestralnych w szkole dla dorosłych trzeba pisać ręcznie? Czy jest dopuszczalne sporządzanie ich komputerowo? 2. Czy nowy przedmiot łacina wprowadzony przez MEN w roku szkolnym 2020/2021 jest obowiązkowy dla liceów dla dorosłych?

Odpowiedź na pyt. 1. Przepisy § 34 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2019 r., poz. 373) określają jedynie treść i załączniki do protokołu z egzaminu semestralnego. Natomiast ani ww. przepisy wykonawcze, ani art. 44w ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 1481), regulujący zagadnienia dotyczące egzaminu semestralnego, nie określają formy protokołu; dopuszczalne jest więc spisanie jego treści pismem odręcznym, jak i komputerowo.

Odpowiedź na pyt. 2. Łacina nie jest zupełnie nowym przedmiotem w liceum ogólnokształcącym, ponieważ zgodnie z podstawą programową o treści obowiązującej do 31 sierpnia 2020 r. (załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie  kształcenia ogólnego dla  ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia, Dz.U. z 2018 r., poz. 467) oraz ramowymi planami nauczania stanowiącymi załączniki nr 4 oraz 15 i 16 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie  dla publicznych szkół (Dz.U. z 2019 r., poz. 639 ze zm.) język łaciński i kultura antyczna na poziomie rozszerzonym jest jednym z przedmiotów do wyboru w liceum dla młodzieży oraz w liceum dla dorosłych. Od dnia 1 września 2020 r., na skutek zmiany podstawy programowej, przedmiot język łaciński i kultura antyczna będzie możliwy do realizowania również na poziomie podstawowym, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 czerwca 2020 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia (Dz.U. z 2020 r., poz. 1248). Nadal nie jest to przedmiot obowiązkowy w liceum (w tym dla dorosłych), co również podkreśla MEN (https://www.gov.pl/web/edukacja/lacina-kultura-antyczna).

 

DODATKOWO

PODOBNE PYTANIA W KATEGORII ZARZĄDZANIE PLACÓWKĄ
19.02.2025
Dzień dobry, uprzejmie proszę o poradę, jakie kroki powinien poczynić dyrektor szkoły w następującej sytuacji: w piątek, w bardzo późnych godzinach wieczornych, wychowawca kl. 3 otrzymał wiadomość od rodzica ucznia o tym, że kilkoro dzieci na grupie whatsApp pisze bardzo wulgarne słownictwo, a także umieścili wpis o treści: "xxx (imię chłopca) to debil". Jedna z mam wysłała screena wiadomości do mamy chłopca o takim imieniu, który nie jest uczestnikiem grupy. Mama chłopca skontaktowała się z prawnikiem i zamierza powiadomić prokuraturę oraz kuratorium w sprawie o hejt na jej synu oraz o cyberprzemoc; rodziców określa mianem: patologia wychowania. Rodzice chłopców, którzy pisali na grupie próbowali skontaktować się z mamą chłopca i wyjaśnić, że nie chodziło o jej syna, jednak mama nie przyjęła propozycji spotkania. Nadmienię, że sytuacja ma miejsce podczas ferii zimowych. Spotkałam się z rodzicami chłopców, którzy byli uczestnikami grupy, poinformowałam ich, że whatsapp jest dozwolony od 13 lat i powinny być określone jasne zasady korzystania. Zwróciłam uwagę na słownictwo. Rodzice przyznali, że to nie powinno mieć miejsca i rozmawiali z dziećmi na ten temat; są otwarci na współpracę. Przeprowadziłam również rozmowę telefoniczną z mamą chłopca proponując spotkanie wszystkich rodziców w celu przypomnienia zasad panujących w grupie, wzajemnego szacunku, konsekwencji stosowania obraźliwych zwrotów itp. Zaproponowałam również wsparcie psychologa oraz przeprowadzenie przez pedagoga warsztatów, ale to dopiero po powrocie do szkoły, czyli za dwa tygodnie. Mama stwierdziła, że to jej nie satysfakcjonuje, domaga się zagrożenia rodzicom skreślenia z listy uczniów za demoralizację jej syna i za hejt. Poinformowała, że będzie również monitorować, czy szkoła postępuje zgodnie z procedurami. Czy ten rodzic ma prawo żądać od dyrektora informowania o podjętych przez niego działaniach? Proszę o informację, jak daleko w tej kwestii powinien ingerować dyrektor, jeśli sprawa toczyła się w czasie wolnym od zajęć i na prywatnej grupie. Szkoła posiada procedury postępowania w sytuacjach stosowania niewłaściwego słownictwa, obrażania, cyberprzemocy itp. Jednakże opisana sytuacja była jednorazowa i nie dotyczyła chłopca bezpośrednio. Czy Z góry dziękuję za pomoc w tej kwestii.
Uzyskaj
dostęp
do
Ponad
250
DOKUMENTÓW DOSTOSOWANYCH
DO SPECYFIKI SZKÓŁ
I PRZEDSZKOLI NIEPUBLICZNYCH
90
ARTYKUŁÓW PORUSZAJĄCYCH
PROBLEMY OŚWIATY NIEPUBLICZNEJ
720
Porad prawnych