PIERWSZY W POLSCE PORTAL DYREKTORÓW SZKÓŁ
I PRZEDSZKOLI NIEPUBLICZNYCH

PORADY PRAWNE

03.03.2022ZARZĄDZANIE PLACÓWKĄ
W zespole niepublicznych placówek oświatowych funkcjonują szkoła podstawowa specjalna, szkoła przysposabiająca do pracy i punkt przedszkolny terapeutyczny. Do tej pory tzw. oddziały zerówki funkcjonowały w punkcie przedszkolnym. Mamy wiele chętnych dzieci do punktu przedszkolnego. By stworzyć miejsca, chcielibyśmy dwie „zerówki” przenieść do szkoły. Jaka jest procedura? Czy jest konieczność utworzenia zespołu szkolno-przedszkolnego?

Podstawą przekształcenia punktu przedszkolnego w przedszkole jest art. 181 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1082) zgodnie z którym przekształcenie niepublicznej innej formy wychowania przedszkolnego, prowadzonej przez osobę prawną lub osobę fizyczną, w niepubliczne przedszkole wymaga dokonania zmiany we wpisie do ewidencji prowadzonej przez gminę właściwą ze względu na miejsce prowadzenia przedszkola w trybie określonym w art. 168 ust. 13, z tym że do zgłoszenia do ewidencji dołącza się statut przedszkola. Jednakże w pytaniu jest wskazane, że docelowo przedszkole ma działać jako oddziały w szkole podstawowej. Oznacza to, że nie można zastosować tego przepisu i przekształcić punktu przedszkolnego w oddziały przedszkolne w szkole podstawowej.

W sytuacji, o której mowa w pytaniu można dokonać likwidacji punktu przedszkolnego z jednoczesnym uruchomieniem procedury zmiany statutu szkoły w kierunku uwzględnienia w strukturze oddziałów przedszkolnych. W pierwszej kolejności należy zatem opracować nowy statut szkoły oraz podjąć działania zmierzające do zapewnienie podwyższonych standardów w zakresie warunków lokalowych i organizacyjnych w przypadku przedszkola. W zgłoszeniu zmiany w ewidencji wskazuje się określenie typu placówki, datę rozpoczęcia jej funkcjonowania jako szkoły z oddziałami przedszkolnymi,miejsce prowadzenia oddziałów przedszkolnych oraz informację o warunkach lokalowych zapewniających: możliwość prowadzenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, realizację innych zadań statutowych, bezpieczne i higieniczne warunki nauki i pracy.

Co do konieczności tworzenia zespołu szkolno – przedszkolnego, to w przypadku placówek niepublicznych nie działa przepis art. 92 Prawa oświatowego stanowiący o obowiązku powstania zespołu szkolno – przedszkolnego.

DODATKOWO

PODOBNE PYTANIA W KATEGORII ZARZĄDZANIE PLACÓWKĄ
19.02.2025
Dzień dobry, uprzejmie proszę o poradę, jakie kroki powinien poczynić dyrektor szkoły w następującej sytuacji: w piątek, w bardzo późnych godzinach wieczornych, wychowawca kl. 3 otrzymał wiadomość od rodzica ucznia o tym, że kilkoro dzieci na grupie whatsApp pisze bardzo wulgarne słownictwo, a także umieścili wpis o treści: "xxx (imię chłopca) to debil". Jedna z mam wysłała screena wiadomości do mamy chłopca o takim imieniu, który nie jest uczestnikiem grupy. Mama chłopca skontaktowała się z prawnikiem i zamierza powiadomić prokuraturę oraz kuratorium w sprawie o hejt na jej synu oraz o cyberprzemoc; rodziców określa mianem: patologia wychowania. Rodzice chłopców, którzy pisali na grupie próbowali skontaktować się z mamą chłopca i wyjaśnić, że nie chodziło o jej syna, jednak mama nie przyjęła propozycji spotkania. Nadmienię, że sytuacja ma miejsce podczas ferii zimowych. Spotkałam się z rodzicami chłopców, którzy byli uczestnikami grupy, poinformowałam ich, że whatsapp jest dozwolony od 13 lat i powinny być określone jasne zasady korzystania. Zwróciłam uwagę na słownictwo. Rodzice przyznali, że to nie powinno mieć miejsca i rozmawiali z dziećmi na ten temat; są otwarci na współpracę. Przeprowadziłam również rozmowę telefoniczną z mamą chłopca proponując spotkanie wszystkich rodziców w celu przypomnienia zasad panujących w grupie, wzajemnego szacunku, konsekwencji stosowania obraźliwych zwrotów itp. Zaproponowałam również wsparcie psychologa oraz przeprowadzenie przez pedagoga warsztatów, ale to dopiero po powrocie do szkoły, czyli za dwa tygodnie. Mama stwierdziła, że to jej nie satysfakcjonuje, domaga się zagrożenia rodzicom skreślenia z listy uczniów za demoralizację jej syna i za hejt. Poinformowała, że będzie również monitorować, czy szkoła postępuje zgodnie z procedurami. Czy ten rodzic ma prawo żądać od dyrektora informowania o podjętych przez niego działaniach? Proszę o informację, jak daleko w tej kwestii powinien ingerować dyrektor, jeśli sprawa toczyła się w czasie wolnym od zajęć i na prywatnej grupie. Szkoła posiada procedury postępowania w sytuacjach stosowania niewłaściwego słownictwa, obrażania, cyberprzemocy itp. Jednakże opisana sytuacja była jednorazowa i nie dotyczyła chłopca bezpośrednio. Czy Z góry dziękuję za pomoc w tej kwestii.
Uzyskaj
dostęp
do
Ponad
250
DOKUMENTÓW DOSTOSOWANYCH
DO SPECYFIKI SZKÓŁ
I PRZEDSZKOLI NIEPUBLICZNYCH
90
ARTYKUŁÓW PORUSZAJĄCYCH
PROBLEMY OŚWIATY NIEPUBLICZNEJ
720
Porad prawnych