W sytuacji, o której mowa w pytaniu przyjęto do punktu przedszkolnego większą liczbę dzieci niż wynikającą z przepisów prawa. Powyższe może być rozpatrywane w perspektywie dwóch obowiązków: zapewnienia bezpieczeństwa dzieci oraz zwrotu nieprawidłowo wykorzystanej dotacji. Na podstawie art. 55 ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1082) nadzorowi pedagogicznemu prowadzonemu przez kuratora oświaty podlega zapewnienie uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki. W skrajnych przypadkach może być to podstawa do wykreślenia placówki z ewidencji. Nie ma podstaw do stosowania odstępstw od przepisów dotyczących limitu dzieci przyjmowanych do punktów przedszkolnego.
Jeżeli chodzi o kwestie rozliczenia dotacji, to podkreślenia wymaga, że dotacja ma charakter podmiotowy i prawo do niej uzależnione jest od tego, czy dziecko będące mieszkańcem danej gminy uczęszcza do danego przedszkola (punktu przedszkolnego) czy też nie. Podstawę udzielenia dotacji stanowi comiesięczna informacja o faktycznej liczbie uczniów. Złożenie przez podmiot prowadzący punkt przedszkolny wniosku oraz wskazanie wymaganych danych, co do liczby uczniów uczęszczających, skutkuje dla organu wykonawczego samorządu terytorialnego obowiązkiem obliczenia należnej dotacji i wypłacenia jej osobie uprawnionej (konkretyzacja wysokości dotacji). Z kolei organ udzielający dotacji w ramach kontroli jej wykorzystania nie jest uprawniony do kwestionowania faktycznej liczby dzieci, nawet jeżeli narusza ona przepisy dotyczące wielkości danego oddziału.