Stosownie do art. 168 ust. 1 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1082 ) osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek. W świetle art. 168 ust. 4 pkt 2b Prawa oświatowego zgłoszenie do ewidencji w przypadku szkoły podstawowej, powinno zawierać informację, czy w szkole będzie zorganizowany oddział przedszkolny lub oddziały przedszkolne. Przepis art. 168 ust. 13 ww. ustawy nakłada na osobę prowadzącą szkołę obowiązek zgłoszenia w terminie 14 dni zmiany w danych zawartych w zgłoszeniu, powstałe po wpisie do ewidencji. Jeżeli zatem dokonano zmian w statucie szkoły i planuje się otworzenie w szkole oddziałów przedszkolnych, to jest konieczne zgłoszenie zmian do ewidencji. Zgłoszenie zmian powinno zawierać informacje, że w szkole będą zorganizowane oddziały przedszkolne, termin rozpoczęcia zajęć w tych oddziałach i miejsce prowadzenia zajęć.
Niezależnie od powyższego na podstawie art.126 ust. 1 Prawa oświatowego, lokal, w którym ma być prowadzony oddział przedszkolny w publicznej albo niepublicznej szkole podstawowej, znajdujący się w użytkowanym budynku istniejącym lub jego części, powinien spełniać wymagania ochrony przeciwpożarowej zapewniające bezpieczne warunki realizacji przez ten oddział przedszkolny zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz pobytu dzieci i innych osób przebywających na terenie oddziału przedszkolnego, określone w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z 25 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań ochrony przeciwpożarowej, jakie musi spełniać lokal, w którym są prowadzone oddział przedszkolny lub oddziały przedszkolne zorganizowane w szkole podstawowej albo jest prowadzone przedszkole utworzone w wyniku przekształcenia oddziału przedszkolnego lub oddziałów przedszkolnych zorganizowanych w szkole podstawowej (Dz. U. z 2017 r., poz. 1642 ze zm.) Z przedmiotowych przepisów wynika, że do zgłoszenia zmiany danych zawartych w ewidencji należy dołączyć opinię właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego oraz opinię komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej.