PIERWSZY W POLSCE PORTAL DYREKTORÓW SZKÓŁ
I PRZEDSZKOLI NIEPUBLICZNYCH

PORADY PRAWNE

03.06.2022ZARZĄDZANIE PLACÓWKĄ
Uczeń uzyskał promocję do klas III w niepublicznym liceum ogólnokształcącym, rodzice przenoszą go z nowym rokiem szkolnym do niepublicznego liceum ogólnokształcącego, które z uwagi na realizowany w nim program przygotowujący uczniów do matury brytyjskiej A Level działa na podstawie art. 178 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe i decyzji Ministra Edukacji Narodowej. Zgodnie z procedurą szkoły uczeń został poddany testowi kompetencyjnemu, którego wynik nie kwalifikował ucznia do klasy III. Rodzice z uwagi na duże różnice programowe między szkołą, w której uczeń się dotychczas uczył, a szkołą do której go przenoszą wnioskują do dyrektora szkoły o przyjęcie do klasy II. Czy dyrektor w takim przypadku może uwzględnić wniosek rodziców i przyjąć ucznia do klasy II?

Powszechne przepisy prawa oświatowego regulują jedynie przechodzenie uczniów ze szkół publicznych, niepublicznych lub niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych do szkół publicznych. Nie uregulowano w ogóle kwestii przechodzenia ucznia z jednej szkoły niepublicznej do drugiej szkoły niepublicznej.

Gdyby nawet chcieć przez analogię zastosować przepisy, które obowiązują przy przechodzeniu do szkół publicznych, na przykład § 2 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 sierpnia 2019 r. w sprawie szczegółowych warunków przechodzenia ucznia ze szkoły publicznej, publicznej szkoły artystycznej, szkoły niepublicznej lub niepublicznej szkoły artystycznej o uprawnieniach publicznej szkoły artystycznej, do szkoły publicznej innego typu albo szkoły publicznej tego samego typu (Dz. U. z 2019 r., poz. 1641), to jedyna możliwość przyjęcia ucznia do klasy programowo niższej ma miejsce wtedy, gdy uczeń nie otrzymał promocji, albo gdy zmienia szkołę na zupełnie inny typ.

W mojej opinii nie można ucznia, o którym mowa w pytaniu, przyjąć do klasy programowo niższej, choć nie wynika to wprost z przepisów.

DODATKOWO

PODOBNE PYTANIA W KATEGORII ZARZĄDZANIE PLACÓWKĄ
19.02.2025
Dzień dobry, uprzejmie proszę o poradę, jakie kroki powinien poczynić dyrektor szkoły w następującej sytuacji: w piątek, w bardzo późnych godzinach wieczornych, wychowawca kl. 3 otrzymał wiadomość od rodzica ucznia o tym, że kilkoro dzieci na grupie whatsApp pisze bardzo wulgarne słownictwo, a także umieścili wpis o treści: "xxx (imię chłopca) to debil". Jedna z mam wysłała screena wiadomości do mamy chłopca o takim imieniu, który nie jest uczestnikiem grupy. Mama chłopca skontaktowała się z prawnikiem i zamierza powiadomić prokuraturę oraz kuratorium w sprawie o hejt na jej synu oraz o cyberprzemoc; rodziców określa mianem: patologia wychowania. Rodzice chłopców, którzy pisali na grupie próbowali skontaktować się z mamą chłopca i wyjaśnić, że nie chodziło o jej syna, jednak mama nie przyjęła propozycji spotkania. Nadmienię, że sytuacja ma miejsce podczas ferii zimowych. Spotkałam się z rodzicami chłopców, którzy byli uczestnikami grupy, poinformowałam ich, że whatsapp jest dozwolony od 13 lat i powinny być określone jasne zasady korzystania. Zwróciłam uwagę na słownictwo. Rodzice przyznali, że to nie powinno mieć miejsca i rozmawiali z dziećmi na ten temat; są otwarci na współpracę. Przeprowadziłam również rozmowę telefoniczną z mamą chłopca proponując spotkanie wszystkich rodziców w celu przypomnienia zasad panujących w grupie, wzajemnego szacunku, konsekwencji stosowania obraźliwych zwrotów itp. Zaproponowałam również wsparcie psychologa oraz przeprowadzenie przez pedagoga warsztatów, ale to dopiero po powrocie do szkoły, czyli za dwa tygodnie. Mama stwierdziła, że to jej nie satysfakcjonuje, domaga się zagrożenia rodzicom skreślenia z listy uczniów za demoralizację jej syna i za hejt. Poinformowała, że będzie również monitorować, czy szkoła postępuje zgodnie z procedurami. Czy ten rodzic ma prawo żądać od dyrektora informowania o podjętych przez niego działaniach? Proszę o informację, jak daleko w tej kwestii powinien ingerować dyrektor, jeśli sprawa toczyła się w czasie wolnym od zajęć i na prywatnej grupie. Szkoła posiada procedury postępowania w sytuacjach stosowania niewłaściwego słownictwa, obrażania, cyberprzemocy itp. Jednakże opisana sytuacja była jednorazowa i nie dotyczyła chłopca bezpośrednio. Czy Z góry dziękuję za pomoc w tej kwestii.
Uzyskaj
dostęp
do
Ponad
250
DOKUMENTÓW DOSTOSOWANYCH
DO SPECYFIKI SZKÓŁ
I PRZEDSZKOLI NIEPUBLICZNYCH
90
ARTYKUŁÓW PORUSZAJĄCYCH
PROBLEMY OŚWIATY NIEPUBLICZNEJ
720
Porad prawnych