DODATKOWO

Dyrektor placówki niepublicznej nie musi mieć kwalifikacji pedagogicznych, chociaż niewątpliwie ułatwia to zarządzanie placówką niepubliczną. Wskazujemy, jakie zadania taki dyrektor może wykonywać samodzielnie, a które organ prowadzący powinien powierzyć osobie z kwalifikacjami pedagogicznymi.
Dyrektor jest obligatoryjnym organem placówki niepublicznej. Organ prowadzący, na podstawie art. 82 ust. 2 pkt 5 ustawy o systemie oświaty[1], ustala warunki wymagane wobec dyrektora placówki niepublicznej. W przedszkolach niepublicznych oraz szkołach niepublicznych z uprawnieniami szkół publicznych istnieje prawny obowiązek zatrudniania nauczycieli, którzy mają kwalifikacje określone dla nauczycieli placówek publicznych. W odniesieniu do kwalifikacji dyrektora placówki niepublicznej nie stawia się takich wymagań, co oznacza, że organ prowadzący ma możliwość nieograniczonego zatrudniania na tym stanowisku osób niebędących nauczycielami. Organ prowadzący ma jednakże obowiązek określenia zakresu zadań dyrektora w nadanym placówce niepublicznej statucie[2]. Rejestr zadań dyrektora jest obszerny. Obowiązki dyrektora wynikają ze statutu placówki, szeregu ustaw, w tym między innymi z ustawy o systemie oświaty, Karty Nauczyciela, Kodeksu pracy, o ochronie danych osobowych, o systemie informacji oświatowej, o dostępie do informacji publicznej, a także wielu rozporządzeń.
Dyrektor placówki nieposiadający kwalifikacji pedagogicznych wykonuje wszystkie powierzone mu zadania z wyjątkiem sprawowania wewnętrznego nadzoru pedagogicznego oraz dokonywania oceny pracy nauczycieli.
Wśród zadań ogólnych dyrektora wykonywanych samodzielnie wymienić należy przede wszystkim: 1) kierowanie placówką, 2) przewodniczenie radzie pedagogicznej, 3) zapewnienie warunków do realizacji zadań dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych, 4) sprawowanie opieki nad dziećmi przebywającymi w placówce lub dziećmi i młodzieżą uczącą się w szkole, 5) zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w szkole lub placówce, a także bezpiecznych i higienicznych warunków uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez szkołę lub placówkę poza obiektami należącymi do tych jednostek, 6) współpraca z innymi organami placówki. Dyrektor wykonuje ponadto zadania związane z: 1) organizacją szkoły lub placówki (określa organizację zajęć edukacyjnych z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy); 2) dokumentacją placówki (jej prowadzeniem, przechowywaniem, udostępnianiem, archiwizowaniem); 3) przyjmowaniem dzieci i uczniów do placówki; 4) przeprowadzaniem egzaminów zewnętrznych; 5) realizacją obowiązku szkolnego dzieci i młodzieży (wcześniejsze przyjęcie dziecka do szkoły, odroczenie obowiązku szkolnego, zezwolenie na spełnianie obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem lub inną formą wychowania przedszkolnego, zezwolenie na spełnianie obowiązku szkolnego poza szkołą, informowanie dyrektora szkoły publicznej „obwodowej” o przyjęciu ucznia do szkoły i spełnianiu przez niego obowiązku szkolnego, powiadamianie wójta gminy(burmistrza miasta, prezydenta) o spełnianiu obowiązku nauki przez absolwenta gimnazjum, skreślenie ucznia z listy uczniów, udzieleniem lub odmową udzielenia zezwolenia uczniowi na indywidualny program lub tok nauki); 6) prowadzeniem polityki kadrowej, zatrudnianiem i zwalnianiem oraz motywowaniem nauczycieli; 7) awansem zawodowym nauczycieli (zatwierdzenie projektu planu rozwoju zawodowego nauczyciela, wyznaczenie opiekuna stażu nauczycielowi stażyście i kontraktowemu, wyrażanie zgody na wprowadzenie przez nauczyciela zmian w planie rozwoju zawodowego, dokonywanie oceny dorobku zawodowego, przyjęcie od nauczyciela stażysty wniosku o wszczęcie postępowania na stopień nauczyciela kontraktowego, przeprowadzenie analizy formalnej wniosku nauczyciela stażysty, powołanie komisji kwalifikacyjnej dla nauczyciela stażysty, nadanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego, odmowa nadania stopnia nauczyciela kontraktowego); 8) realizacją spraw dzieci i uczniów (przyjęcie do przedszkola dziecka, które ukończyło 2,5 roku, organizacja nauczania indywidualnego dziecka lub ucznia, zwalnianie ucznia z uwagi na stan zdrowia z wykonywania określonych ćwiczeń lub realizacji zajęć wychowania fizycznego, zajęć komputerowych lub informatyki, zwalnianie z nauki drugiego języka obcego nowożytnego ucznia z wadą słuchu, głęboką dysleksją rozwojową, afazją, niepełnosprawnościami sprzężonymi lub autyzmem, w tym z zespołem Aspergera). |
Jak już wspomniano, dyrektor placówki niepublicznej, który nie ma kwalifikacji pedagogicznych, nie może wykonywać zadań związanych z prowadzeniem nadzoru pedagogicznego i oceną pracy nauczycieli.