DODATKOWO
Przepisy nie regulują statusu słuchacza niepublicznej szkoły dla dorosłych. Jego określenie należy do regulacji wewnątrzszkolnych i ewentualnie umowy ze słuchaczem.
Statut
Zgodnie z art. 84 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), statut każdej niepublicznej szkoły, a więc także dla dorosłych, określa m.in.:
- prawa i obowiązki słuchaczy szkoły, w tym przypadki, w których słuchacz może zostać skreślony z listy słuchaczy - np. związane z zapewnieniem prawidłowej organizacji i przebiegu procesu dydaktycznego, w sposób zgodny z zasadami bhp, otrzymywania pełnych informacji związanych z zasadami oceniania i klasyfikowania, uczestniczenia w zajęciach i w życiu szkoły, ewentualne kary i nagrody,
- sposób uzyskiwania środków finansowych na działalność szkoły – np. dotacje, darowizny, opłaty za naukę (wpisowe, czesne i inne opłaty), tryb postępowania w przypadku zwłoki w regulowaniu opłat, tryb i częstotliwość podwyższania opłat,
- zasady przyjmowania słuchaczy do szkoły – np. ogłaszanie warunków naboru do szkoły, w tym wymogów stawianych kandydatom na słuchaczy, treść wniosku i wymagane dokumenty, ewentualne wymogi związane przeprowadzeniem egzaminu lub rozmowy kwalifikacyjnej, częstotliwość naboru.
Organ prowadzący niepubliczną szkołę dla dorosłych ma dużą swobodę w samodzielnym określaniu tych zagadnień oraz stopniu szczegółowości regulacji statutowych. Treść statutu pozwala dowiedzieć się potencjalnemu słuchaczowi, jakie musi spełnić wymogi, aby zostać przyjętym do szkoły, czego może oczekiwać od szkoły w czasie nauki, jakie będzie miał uprawnienia i obowiązki, czy i na jakich zasadach będzie zobowiązany do uiszczania opłat za naukę lub jakie są zasady zwolnień, czy i w jakich sytuacjach może zostać skreślony z listy słuchaczy, co będzie równoznaczne z zakończeniem nauki w danej placówce.
Umowa
Często uzupełnienie statutu stanowią zapisy umów cywilnoprawnych zawieranych ze słuchaczami. Zawieranie takich umów w formie pisemnej nie jest obowiązkowe. Jeśli natomiast są odpowiednio precyzyjne i szczegółowe, taki dokument pozwala każdej ze stron w razie ewentualnego sporu wykazać zakres swoich praw i obowiązków, jeśli nie wynikają jednoznacznie ze statutu.
Ponadto umowa może w sposób bardziej szczegółowy regulować zagadnienia statutowe, a nawet je w pewnym zakresie modyfikować.
Umowy te mogą być w różny sposób nazywane np. umowa o naukę, o świadczenie usług edukacyjnych lub o kształcenie.