DODATKOWO

Uczniowie powinni mieć zagwarantowane prawo do korzystania z mebli dostosowanych do ich wieku i wzrostu. Czuwa nad tym sanepid.
Dyrektorzy niepublicznych szkół i przedszkoli mają obowiązek zapewnienia dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w ich placówkach oraz nabywania i stosowania przez swoją placówkę wyrobów posiadających aktualne certyfikaty zgodności, spełniające wymogi bezpieczeństwa, wydane przez jednostki certyfikujące wyroby (§ 2 rozporządzenia MENiS z 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach, Dz. U. z 2003 r. Nr 6, poz. 69 z późn. zm.).
Zgodnie z § 9 ust. 3 rozporządzenia, sprzęty, z których korzystają osoby pozostające pod opieką szkoły lub przedszkola, dostosowuje się do wymagań ergonomii, czyli nauki, która zajmuje się zasadami i metodami dostosowania urządzeń i narzędzi do cech fizycznych i psychicznych człowieka. Dotyczy to także mebli, z których korzystają uczniowie – stołów, krzeseł, szaf, regałów itp. W pomieszczeniach placówki uczniowie powinni mieć zapewnioną możliwość pozostawienia części podręczników i przyborów szkolnych. Wydzielone na ten cel szafki, szuflady i półki również muszą spełniać wymogi bezpieczeństwa.
Normy dotyczące wymiarów
Zarówno te szkoły i przedszkola, które posiadają sprzęt od kilku lat i na bieżąco go naprawiają i odnawiają, jak i te, które sprzęt wymieniają lub kupują nowy, powinny dbać o to, aby na ich wyposażeniu znajdowały się meble dla uczniów, które są trwałe, estetycznie wykonane, w kolorystyce przyjaznej dla dzieci, dobrej jakości, produkowane zgodnie z wymaganiami właściwych norm.
W 2007 r. wprowadzona została norma PN-EN 1729-1:2007, która przewiduje osiem rozmiarów krzeseł o pochyleniu siedziska pomiędzy -5º i +5º oraz stołów używanych z takimi krzesłami w jednostkach oświatowych. Norma obejmuje wymiary funkcjonalne oraz oznakowanie krzeseł i stołów przeznaczonych do celów edukacyjnych oraz do instytucji edukacyjnych. Dotyczy mebli o stałej wysokości, z możliwością regulacji, oraz stołów wysokich do użytkowania bez krzeseł. Norma nie odnosi się do mebli użytkowanych przez nauczycieli.
Rozmiary mebli użytkowanych przez dzieci są uzależnione od wysokości podkolanowej i wzrostu ucznia – w zależności od tych parametrów norma reguluje wysokość siedziska i wysokość płyty stołu. Rozmiarom zestawów szkolnych są przypisane kody kolorystyczne. Stolik i krzesło skompletowane dla danego ucznia powinny posiadać ten sam rozmiar. Stanowiska pracy muszą być dostosowane do warunków antropometrycznych uczniów. Jeżeli ze stanowisk pracy korzystają osoby niepełnosprawne, dostosowuje się je do potrzeb wynikających z ich niepełnosprawności.
Obowiązywanie tak znaczącej liczby rozmiarów krzeseł i stołów ma zapewniać, że każdy uczeń będzie mógł korzystać z mebli zapewniających mu prawidłową pozycję ciała podczas zabawy w przedszkolu czy pisania i słuchania w szkole. Podczas siedzenia stopy dziecka powinny płasko spoczywać na podłodze, krawędź krzesła nie powinna uciskać uda, uczeń powinien mieć możliwość zarówno swobodnego ruchu nóg w przestrzeni pod powierzchnią płyty stołu, jak i oparcia łokci o stół pod kątem prostym lub nieco niżej, zaś jego kręgosłup powinien być oparty o krzesło w okolicy lędźwiowej oraz poniżej łopatek.