PIERWSZY W POLSCE PORTAL DYREKTORÓW SZKÓŁ
I PRZEDSZKOLI NIEPUBLICZNYCH

PORADY PRAWNE

24.11.2019ZARZĄDZANIE PLACÓWKĄ
Czy w trakcie trwania semestru I w liceum ogólnokształcącym dla dorosłych można przenieść ucznia na semestr III na podstawie świadectwa promocyjnego do klasy II technikum leśnego? Wspomniany uczeń został przyjęty we wrześniu br. do klasy I na podstawie świadectwa ukończenia gimnazjum. W listopadzie br. (w trakcie trwania I semestru) ten sam uczeń przedstawił dyrekcji szkoły świadectwo ukończenia klasy I technikum leśnego promujące go do klasy II technikum i wystąpił z prośbą o przeniesienie go do klasy II, semestr III. Jestem świadom tego, że stosowne przepisy prawa oświatowego dopuszczają możliwość przyjęcia ucznia klasy II technikum do klasy II liceum, ale nie wiem, czy jest to dozwolone po rozpoczęciu nauki w klasie I. Jeśli tak, to jakie działania musi wykonać dyrektor szkoły, aby zalegalizować przeniesienie ucznia?

Takie przeniesienie jest możliwe. Zgodnie z art. 164 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1148 ze zm.) o przyjęciu ucznia do danej szkoły decyduje dyrektor. Zatem przyjęcie następuje na podstawie decyzji dyrektora szkoły. O tym, do jakiej klasy może zostać przeniesiony uczeń, decydują natomiast regulacje rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 sierpnia 2019 r. w sprawie szczegółowych warunków przechodzenia ucznia ze szkoły publicznej, publicznej szkoły artystycznej, szkoły niepublicznej lub niepublicznej szkoły artystycznej o uprawnieniach publicznej szkoły artystycznej, do szkoły publicznej innego typu albo szkoły publicznej tego samego typu (Dz. U. z 2019 r., poz. 1641). Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 6 lit a tego aktu uczeń klasy II technikum publicznego lub niepublicznego może być przyjęty do klasy I albo II publicznego liceum ogólnokształcącego.

            Przepisy nie regulują wprost przypadku, w którym uczeń uzyskuje wyższy poziom wykształcenia w danej szkole i chce się przenieść na semestr, czy też cały rok wyżej, w szkole pierwotnej. Uznać jednak należy, że takie rozwiązanie jest dopuszczalne, w przeciwnym bowiem wypadku uczeń zostaje pozbawiony prawa skorzystania z możliwości skrócenia okresu edukacji w szkole pierwotnej.

DODATKOWO

PODOBNE PYTANIA W KATEGORII ZARZĄDZANIE PLACÓWKĄ
19.02.2025
Dzień dobry, uprzejmie proszę o poradę, jakie kroki powinien poczynić dyrektor szkoły w następującej sytuacji: w piątek, w bardzo późnych godzinach wieczornych, wychowawca kl. 3 otrzymał wiadomość od rodzica ucznia o tym, że kilkoro dzieci na grupie whatsApp pisze bardzo wulgarne słownictwo, a także umieścili wpis o treści: "xxx (imię chłopca) to debil". Jedna z mam wysłała screena wiadomości do mamy chłopca o takim imieniu, który nie jest uczestnikiem grupy. Mama chłopca skontaktowała się z prawnikiem i zamierza powiadomić prokuraturę oraz kuratorium w sprawie o hejt na jej synu oraz o cyberprzemoc; rodziców określa mianem: patologia wychowania. Rodzice chłopców, którzy pisali na grupie próbowali skontaktować się z mamą chłopca i wyjaśnić, że nie chodziło o jej syna, jednak mama nie przyjęła propozycji spotkania. Nadmienię, że sytuacja ma miejsce podczas ferii zimowych. Spotkałam się z rodzicami chłopców, którzy byli uczestnikami grupy, poinformowałam ich, że whatsapp jest dozwolony od 13 lat i powinny być określone jasne zasady korzystania. Zwróciłam uwagę na słownictwo. Rodzice przyznali, że to nie powinno mieć miejsca i rozmawiali z dziećmi na ten temat; są otwarci na współpracę. Przeprowadziłam również rozmowę telefoniczną z mamą chłopca proponując spotkanie wszystkich rodziców w celu przypomnienia zasad panujących w grupie, wzajemnego szacunku, konsekwencji stosowania obraźliwych zwrotów itp. Zaproponowałam również wsparcie psychologa oraz przeprowadzenie przez pedagoga warsztatów, ale to dopiero po powrocie do szkoły, czyli za dwa tygodnie. Mama stwierdziła, że to jej nie satysfakcjonuje, domaga się zagrożenia rodzicom skreślenia z listy uczniów za demoralizację jej syna i za hejt. Poinformowała, że będzie również monitorować, czy szkoła postępuje zgodnie z procedurami. Czy ten rodzic ma prawo żądać od dyrektora informowania o podjętych przez niego działaniach? Proszę o informację, jak daleko w tej kwestii powinien ingerować dyrektor, jeśli sprawa toczyła się w czasie wolnym od zajęć i na prywatnej grupie. Szkoła posiada procedury postępowania w sytuacjach stosowania niewłaściwego słownictwa, obrażania, cyberprzemocy itp. Jednakże opisana sytuacja była jednorazowa i nie dotyczyła chłopca bezpośrednio. Czy Z góry dziękuję za pomoc w tej kwestii.
Uzyskaj
dostęp
do
Ponad
250
DOKUMENTÓW DOSTOSOWANYCH
DO SPECYFIKI SZKÓŁ
I PRZEDSZKOLI NIEPUBLICZNYCH
90
ARTYKUŁÓW PORUSZAJĄCYCH
PROBLEMY OŚWIATY NIEPUBLICZNEJ
720
Porad prawnych